It is currently Mon 11 Dec 2017 22:56

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Røde Robert
PostPosted: Fri 05 Dec 2014 19:34 

Fritt oppkalt etter tidligere gruvedirektør Robert Hermansen, som gikk fra kommunist til kapitalist (og senere dømt til tre år i spjellet for korrupsjon). En ikke helt ulik klassereise har Porsche gjort, fra spartansk boble coupé til fullblods sportsvogn og kontinentalkrysser. Dessuten var Røde Rudolf opptatt i prosjekttråden på lazz.

Etter ha vurdert en mengde alternativer, så havnet jeg på denne allværsjakka av en bil. Jeg slet med et seriøst I-lands problem hvor jeg ønsket meg en rask bil, åpen bil, banebil, GT-bil, klassiker, 4-seter, strøken bil etc. etc.. Ønsker som vanskelig kunne realiseres i ett kjøretøy. Jeg har sett på et antall muligheter av å kombinere 2 biler, en GT og en banebil. Aktuelle modeller jeg har sett, prøvd, forhandlet om - eller kun vurdert inkluderer BMW 635 Csi, M635 CSi, Mercedes Pagode, SL/SLC, Alfa Spider, Bertone coupé, Bertone gateregistrert racer, Lotus Elise, Exige, Opel Speedster, Citroën SM, Porsche 993, Maserati 4200, Merak, Ferrari 328, 355, Jaguar XK, P-1800 og Boble Cab. For å nevne noen... Holdt på å kjøpe en M635 CSi fra USA, men mangelfult dokumentert historikk fikk meg til å droppe den i 11. time. Reiste sågar til Stavanger for å kjøpe Lotus Exige, men den var en stor nedtur og det ble fly hjem.

Dermed tilbake til plan A, hvilket var Porsche 996 Turbo. Undervurdert og overkommelig priset. Ikke overbevist? Se: http://jalopnik.com/here-s-why-the-996- ... 1665776219

For lazzaroner flest er dette naturligvis et stort gjesp av en bil og kan på ingen måte måle seg med lykkepiller som Multipla eller Panda. Tysk, boble-derivert og modellert etter et såpestykke. Javisst. Dessuten med tanken på heia-gjengen knyttet til merket, omtrent like stigmatiserende som Audi A4 stasjon med kajakkstativ og Norseman-sticker i bakruta. For en enkel kar med enkle gleder er imidlertid 996 tt'en ganske heftig. På langt nær så spektakulær eller fyrrig som sine sydeuropeiske konkurrenter, men adskillig mer pålitelig. Ikke spesielt pen å se på, men fargerik, ressurssterk og utholdende - og under det relativt anonyme ytre, ganske så underholdende. Karakteristikker som har blitt brukt til å omtale eieren også.

Til bilen. 2001 996 Turbo. Et flott originalt eksemplar med 46.000 km på telleren og prikkfri historie fra den ble solgt ny i Karlstad april 2001. Et lite aber er automatkassa (eller tiptronic som det heter på Porschesk), men alt tatt i betraktning var det et overkommelig kompromiss - og jeg synes den fungerer veldig bra på denne bilen. Og ikke minst en sjelden utgave levert med farge (de fleste kom i ulike nyanser av grunning).

Attachments:
Scandic Garage.JPG
Scandic Garage.JPG [ 110.74 KiB | Viewed 1648 times ]
utenfor tollen 11.jpg
utenfor tollen 11.jpg [ 72.14 KiB | Viewed 1648 times ]

Post subject: Re: Røde Robert
PostPosted: Fri 05 Dec 2014 20:09 

Gratulerer!! :)
Imponerende kjøpsprosess, og Porsche er nå engang Porsche. Du vet hva du får, og om det er det man er ute etter så er det jo greit. Jeg vil ikke ha det selv, men min venstre hjernehalvdel fungerer bare på ettermiddagen på tirsdager når det gjelder bil.

Ellers syns jeg bare du skal framsnakke den, ellers kommer jeg til å tro at alle Porsche-eiere skjemmes litt over bilen sin og egentlig ønsket seg en Panda. Take it away!

Profile  

PostPosted: Fri 05 Dec 2014 20:35 

Gratulerer! Man får da vitterlig mye mer bil for pengene her med et tilhørende interiørdesign som ser ut som er tegnet for femten år siden og ikke i 1964!

Og jeg hadde mye heller valgt en 996 turbo enn en 993. Sistnevnte ser kanskje bedre ut, men i virkeligheten tar ikke en 996 seg veldig dårlig ut den heller! Kos deg! :)

Last edited by Alfaduden on Sat 06 Dec 2014 12:01, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri 05 Dec 2014 20:44 

Pardon my french, men den fcuckings allværsjakka er jo rene formelbilen! Gratulerer!
Rød og greier. Fy flate.

Boble cabriolet? Jaja, det endte godt.

Profile  

PostPosted: Sat 06 Dec 2014 13:44 

Gratulerer!

911 turbo med 4wd er vel den eneste bilen som jeg kunne tenke meg å erstatte Integralen med.

Image

Profile  

PostPosted: Sat 06 Dec 2014 21:18 

Takker. Veldig fornøyd med bilen etter 30+ mil, men ørelittegran usikker, da jeg har veldig lyst å kjøre litt på bane og denne bilen er for fin for å brukes hardt på bane. Tar en aldri så liten trackday allikevel tenker jeg og tar det fra der. Men fort går det. Har knapt kjørt en så potent bil og aldri kjørt så sakte som jeg gjorde hjem fra Göteborg i går (for å unngå steinspruter i møkkaværet). :oops: De ble dog noen friske forbikjøringer og draget fra 80-90 til 200+ er ganske voldsomt.

Og ja Strada, lurte litt på å ta inn en Boble cab. Halveis som en søndags-familiecab (med tanke på den aktive og passive sikkerheten i en slik kunne kanskje det utløse bekymringsmelding til barnevernet) i kombinasjon med en baneorientert toseter - og halvveis som en investering, som det hadde vært mulig å gjøre noen titusener på. :wink:

Profile  

PostPosted: Sat 06 Dec 2014 21:18 

Takker. Veldig fornøyd med bilen etter 30+ mil, men ørelittegran usikker, da jeg har veldig lyst å kjøre litt på bane og denne bilen er for fin for å brukes hardt på bane. Tar en aldri så liten trackday allikevel tenker jeg og tar det fra der. Men fort går det. Har knapt kjørt en så potent bil og aldri kjørt så sakte som jeg gjorde hjem fra Göteborg i går (for å unngå steinspruter i møkkaværet). :oops: De ble dog noen friske forbikjøringer og draget fra 80-90 til 200+ er ganske voldsomt.

Og ja Strada, lurte litt på å ta inn en Boble cab. Halveis som en søndags-familiecab (med tanke på den aktive og passive sikkerheten i en slik kunne kanskje det utløse bekymringsmelding til barnevernet) i kombinasjon med en baneorientert toseter - og halvveis som en investering, som det hadde vært mulig å gjøre noen titusener på. :wink:

Profile  

PostPosted: Sun 07 Dec 2014 13:15 

Grattis med flott hverdagsracer .

En dag skal jeg ha en 911t i garasjen.

Profile  

PostPosted: Tue 09 Dec 2014 21:51 

Se på den du! Passer godt til herrens velpleide lanker, nesten så man kunne kjørt i hvit legefrakk - usikker på hva det burde stå på skiltet men tankene går i rettning av Miamibasert gynekolog. Bare å sørge for litt seinspurt for som f vel, så slipper du den angsten resten av eierskapet :wink:
Grattis!

Profile  

PostPosted: Wed 10 Dec 2014 19:42 

Gratulerer, bøs vogn! Bilverdens svar på sveitserkniven, passer til alt :)

Hva var så skuff med Exige forresten, akkurat det eksemplaret eller falt ikke biltypen i smak?

Profile  

PostPosted: Wed 10 Dec 2014 20:58 

Om mine lanker er så velpleide kan vel diskuteres, men jeg liker at ting er i orden og her er det definitivt det. Er redd jeg risikerer å utvikle både kilometersyke og tvangsnevrotiske tanker om bilpleie. Får besøke Italiensk Dag til sommeren for litt motgift.

Exigen gikk rett og slett dårlig Espen. Ex Ferdinand-bil, så mulig du har kjørt den. Vet at den Toyota-motoren er en screamer og at man må godt opp i turtall. Med det meget bråkete Larini sportsanlegget var det all show and no go. Til trosss for 192hk + og drøyt 900kg. Jeg måtte flere ganger spørre om eieren virkelig hadde pedalen i bånn da han skulle demonstrere aksellrasjonen. Den skulle visstnok komme veldig på 6000 omdreininger, men det var ikke akkuat noe kick. Et skifte i frekvensen på lyden, enda mer bråk og en lite ekstra pådrag var alt. Da jeg overtok spakene var jeg allerede skeptisk og etter et antall aksellrasjoner gjennom de fire første girene var saken klar. Jeg svingte inn på en bensinstasjon, sa fra at dette var en en massiv nedtur og jeg ikke kom til å kjøpe bilen. Det ble en dyr tur hjem. Min ex Carrera 3,2, riktignok med en helt annen motorkarakter, føltes mye kvikkere enn Exigen til tross for at dårligere vekt/effekt forhold. Lurte litt på om jeg var miljøskadd av å kjøre momentsterk i3 til daglig, men dagen etter kjørte jeg noen mil i en 911 SC 3-liter på 180 hk. Også den virket friskere enn Exigen. Nå er ikke poenget med Exige n/a fartsressurser rett frem, men jeg opplevde allikevel denne som for slapp til at den var særlig morsom. I hvert fall for 350 store.

Porscha derimot leverer på det området og vel så det, uten å lage så mye fuzz.....

Profile  

PostPosted: Wed 10 Dec 2014 22:34 

Gratulerer Hans!

Du har gjort en solid analyse før valget ble tatt, men samtidig leder en slik analyse frem til at det eneste riktige valget er en Porsche.

"Analysen" i forkant av en av mine siste bilhandler var omtrent slik:

30 min samtale med Andrew Brodie på Retromobile, fly hjem fra Paris værfast pga. snø (m.a.o. kjedelig ventetid), bud på ebay, eier av Citroën SM 3.0 5-speed i Arizona neste morgen. Bilen kom hjem og ble prøvekjørt her hjemme. I de to årene som har gått i mellomtiden har ingen slike biler blitt omsatt for noe i nærheten av den summen jeg ga (etter det jeg kjenner til). Bilen er en "keeper", og jeg gleder meg til å montere alle delene jeg har samlet for å konvertere den til Euro-standard. Tror det blir bra :-).

Andre handler jeg har gjort har vært enda mindre gjennomtenkt, men endt svært godt de også.

Porschen er helt sikkert bra, og det er jo en grunn til at mange som har peiling på bil mener det, men kanskje en mer "skudd fra hofta handel" vil overraske deg positivt.

Profile  

PostPosted: Thu 11 Dec 2014 13:37 

Jeg er egentlig ganske impulsiv, bare jeg får tenkt meg om Gopp.... Jeg skulle imidlertid ønske at jeg kom over en bil hvor ha-begjæret var så stort at jeg bare kastet alle rasjonelle tanker over bord. For et par måneder siden var det nære da jeg var i Askim og kikket på en strøken '67 Corvette C2 Convertible. Helt nydelig bil og jeg kunne sittet og sett på den dagen lang. Prøvekjøringen ødela for den. Helt grei å kjøre, men en veteranbil på godt og vondt, deilig motor, men upresis styring, dårlige bremser. Mer en museumsgjenstand enn bruksgjenstand. Ettersom min interesse ligger mer i å kjøre enn å ha - og så lenge jeg ikke har råd til flere grombiler, utgikk denne også.

Profile  

PostPosted: Thu 11 Dec 2014 16:40 

Kult at du har vært ute og testet C2 også Hans!

Jeg tror vi har mange av de samme kriteriene egentlig. Selv synes jeg det er mange fine 50- og 60-talls biler, men de blir ofte for gammeldagse å bruke. På 70-tallet ble det ganske mye bedre komfort, kjøreegenskaper, lys og bremser på biler flest, og særlig når man kommer over på modeller som da var i det øvre sjiktet.

Nå kan jo ikke 70-tallsbiler sammenlignes med råtassen du har handlet, men selv har jeg hatt flere sammenhengen etapper på opp mot ti timer bak rattet i min -74 modell uten å bli sliten.

Profile  

PostPosted: Thu 11 Dec 2014 17:08 

Nå har jeg ikke giftet meg med denne bilen og Khamsin er fremdeles en av mine all time favoritter. Dessverre har toget gått når det gjelder klassisk Maserati for min del. Vel, muligens kan man kanskje finne en OK Indy uten å måtte pantsette sin førstefødte.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]