It is currently Sun 17 Dec 2017 19:21

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: 1964 Corvette Sting Ray
PostPosted: Sat 23 May 2015 13:33 

Har alltid digga Corvette C2, var nær på å handle en i fjor høst, men syntes den ble litt mye veteranbil i form av svake bremser og upresis styring. Så dukket det opp en interesant C2 for et par uker siden. Masse modifikasjoner undet skallet (og noen på, gjett hva...). Bl. a. tannstangstyring og kraftige skivebremser i rundt om. Ikke noe for originalpolitiet, men helt etter min smak. Prøvekjøring bekreftet at dette funker som en kule. Da var det ikke så mye mer å tenke på og nå står den i min oppkjørsel.
Banekjøringsambisjonene vil bli ivaretatt av en 125 kubikks Birel go-kart. 8)

Attachments:
image.jpg
image.jpg [ 112.06 KiB | Viewed 1697 times ]

Last edited by Hans V on Sun 23 Aug 2015 16:39, edited 1 time in total.
 Profile  

PostPosted: Mon 25 May 2015 20:02 

Wow! Gratulerer masse!

Profile  

PostPosted: Mon 25 May 2015 21:48 

Gratulerer!
7-liters V8, såkalt small block?

Profile  

PostPosted: Tue 26 May 2015 13:13 

6,6 liter = 400 cid er største originalproduserte Chevrolet small Block fra de klassiske årene, men de var ikke i produksjon så tidlig som C2 Corvette.
"Smokey And The Bandit" Trans Am'en hadde 6,6 liters small block originalt.

En populær modifikasjon var/er forresten å bruke veiva fra en 6,6 liter i en 5,7 liter. Da får man lengre slanglengde på 5,7 literen og dermed et økt volum til 383 cid. Modifikasjonen kalles populært for "to stroke a small Block" og gir bra effektøkning pr krone.
I dag får man kjøpt egne stroker kits for å overhale de fleste klassiske amerikanske V-åttere, og samtidig øke slaglengden og dermed effekten. Utvendig ser motoren helt original ut.
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/

Men Chevrolet hadde også andre typer blokker i samme perioden.
For eksempel W serie blokkene (1958-65) som alle var big Block. På 348 cid - 409 cid - 427 cid.
Disse motorene er lett gjenkjennelige på toppdekslene som har 3 ut-bulninger i nedre kant rett over manifoilen.
Beach Boys synger jo blant annet om en 409.

http://nookandtranny.com/Info_348-409.html

Men tilbake til Corvette.
C2 Corvette hadde 5,4L=327 cid som største small bock alternativ.
Neste trinn var man over på big Block, som startet på 6,5L = 396 cid med storebror på 7,0L= 427 cid.

Den visuelle forskjellen på de klassiske small block og big block er stor.
Kjenner du den ene, er du aldri i tvil når du ser den andre.

Profile  

PostPosted: Tue 26 May 2015 23:04 

Takker. Mulig dere lures av '67 big block panseret men det sitter en nyoverhalt lett frisert 350 LT1 i bilen. Kanskje omlag 320-330 europeiske hester. Det er egentlig en original fuel injection bil, altså 327 med mekanisk innsprøytning. Den motoren forsvant tidlig på syttitallet til fordel for motoren som nå sitter i. Det går ordentlig bra (om ikke 996 turbo bra) og jeg har litt planer om å trimme ytterligere ved å sette i høykomp stempler og annen kam. Visstnok ca. 400 hk for en rimelig penge. Bilens drivverk tåler det fint da det er dimensjonert for 600 hk - og motoren som tidligere sto i bremset 560 hk. Alternativt lurer jeg litt på å konvertere til en motor fra en nyere Corvette (405 hk) da slike motorer kan kjøpes relativt rimelig i USA og det lages konverteringskits.

Ellers tenker jeg seriøst på noen litt mer komfortable seter (det et uansett ingen originalbil) i tidsriktig design. Og som ikke stikker for høyt opp og ødelegger linjene. Tips mottas med takk (men bøtteseter duger ikke da jeg må kunne vippe frem ryggen for å komme til lagringsrommet bak setene)!

Edit: mobiltypos.

Attachments:
image.jpg
image.jpg [ 104.79 KiB | Viewed 1591 times ]

PostPosted: Wed 27 May 2015 08:43 

Takk for linker Hotrodder. Det stroker kit'et fra Summit Racing ser veldig interessant ut.

Profile  

PostPosted: Wed 27 May 2015 10:46 

Gratulerer med ny vogn Hans!

Dette i andre enden av skalaen i forhold til forrige bil, men sikkert vell så artig.

Profile  

PostPosted: Wed 27 May 2015 10:52 

Bare vær VELDIG obs på at det er hele 3 forskjellige Chevrolet 5,7 liters V-åttere som heter "Chevy small Block LT1"!
-Den eldste ble produsert fra 1970 til '72.
-Den mellomste fra 1992 til '97.
-Den siste fra 2013 er fortsatt i produksjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_LT1_engine.

De to eldste kan være vanskelige å se forskjell på, for de som ikke er "innvidde". ;)
Noen få deler går om hverandre mellom de to eldste. Den nyeste er "completely another cup of tea".

Profile  

PostPosted: Fri 29 May 2015 21:20 

Gratulerer med artigbil! Litt av en kontrast til den forrige. Rødt som er greia, eller bare tilfeldig?

Profile  

PostPosted: Fri 29 May 2015 23:41 

tw wrote:
Gratulerer med artigbil! Litt av en kontrast til den forrige. Rødt som er greia, eller bare tilfeldig?

Neste gang ser du Mr. H kjøre brannbil :wink:

Profile  

PostPosted: Tue 02 Jun 2015 14:09 

asn wrote:
tw wrote:

Neste gang ser du Mr. H kjøre brannbil :wink:

Der jeg kommer fra kan "kjøre brannbil" bety noe helt annet, som jeg er ferdig med.....

Stor kontrast fra 996tt så definitivt. Porscha er ultrakompetent, men krever farter som gir ubetinget fengsel for å være morsom. I normale hastigheter er den litt døll. Samt at rød 911 turbo er en smule "in your face" når man parkerer den på kjøpesenteret eller på fotballtreningen til poden. Litt som en stillfaren sjakkstormester med sort belte i karate. Corvetten derimot er som en høyrøstet, men særdeles likanes texaner (eller nordlenning, om du vil...). Den bråker, vibrerer og er ikke spesielt "fin å kjøre", men er tross alt særdeles underholdende ved inspirert kjøring på svingete veier. Ingen bil jeg har hatt får meg til å smile mens jeg kjører, som denne. Men jeg må nok få satt inn noen lyddempere i sidepipsen....

At det ble rød bil igjen er nok litt tilfeldig. Psykiateren jeg er gift med kunne nok ha sagt en hel del om underbevisstheten elns om hun be spurt. Men hun får holde seg til Bonytt og Häuser. Det er nok så enkelt at fargen er en del av mekanismen som utløser ha-begjæret. Den kunne like gjerne vært blå, grønn, oransje eller gul.

Profile  

PostPosted: Tue 02 Jun 2015 15:41 

Jeg synes det der ser riktig morsomt ut, og selv om det er en tiny, weeny, piccolo small block så rister og buldrer det sikkert nok. Bra bil for helsa!

Edit: Det er bedre å bruke penger på bil enn husmaling!

Profile  

PostPosted: Tue 02 Jun 2015 15:42 

Inne på et noe touchy tema her...
Kombinasjonen jante/vegtrafikklov/norsk vegstandard får en til å reflektere over det meningsløse i å drifte (les: lagre) fullblods som trives best fra 130 km/t og oppover. Når feel-good kommer snikende i mindre avansert redskap med god margin til blålys i sladrespeilet, melder det seg vonde tanker om avhending. Småkjøring/rushtid/bytrafikk blir meningsløs misbruk av stor ingeniørkunst.
Når husstanden utvides med lurvete dyr som skal være med over alt hele tiden, kompliseres bildet ytterligere. :evil:

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jun 2015 11:50 

OJ!
Den såg eg ikkje kome (ikkje negativt meint) :D
Grattis Hans!

2013 Twizy
2014 Cactus

Profile  

PostPosted: Wed 10 Jun 2015 12:53 

strada wrote:
Edit: Det er bedre å bruke penger på bil enn husmaling!

Så denne først nå. Litt pinlig med de skjoldene på huset, men pga. dårlige tidligere murerarbeider og forrige eiers bruk av feil ikke-pustende maling har det området flasset gjentatte ganger. Jeg skal få utbedret dette i sommer slik at ev gjester fra Oslo 3 ikke vil skjemmes. Dessuten er det jo fare for at murpussen vibrerer av huset når jeg starter Corvetten.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]