It is currently Fri 18 Aug 2017 20:17



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Fri 17 Jun 2016 11:59 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
Flott tråd! Nytt prosjekt kanskje?


Attachments:
IMG_20160617_114732.jpg
IMG_20160617_114732.jpg [ 146.99 KiB | Viewed 543 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Fri 17 Jun 2016 15:46 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
strada wrote:
Flott tråd! Nytt prosjekt kanskje?

Låven er full, så det står ikke på tilgang til nye objekter for min del...

Kapittel 9 Sommerfuggel i vinterland

At 2cv fylte 60 år ble høytidelig markert høsten 2008 i Oslo med kortesje og annen festivitas. Oktober 1948 er regnet som bursdagen til 2cv, det var fra da av folk flest kunne legge inn bestilling etter at Citroen mer eller mindre kuppet hele bilutstillingen i Paris. U-602 var selvfølgelig med på feiringen. Men 15.november var det tid for å kjøre U-602 til vinterlagring. Om ikke sommeren hadde vært fin det året, så var ihvertfall den dagen det. Jeg kjørte uten tak hele veien fra Oslo til Sørlandet, der bilen ble satt inn for vinteren.

En ting som aldri har virket i mitt eie, og som man uansett ikke skal stole for mye på hvis den virker, er tankmåleren. Etter mobiltelefonens inntreden har jeg derfor praktisert å ta bilde av kilometertelleren hver gang jeg har fylt bensin. Hvis jeg samler sammen alle ganger jeg har fylt U602 så vil det fort bli en liten kortfilm av det hele. Med 20 liters tank og 350+ km rekkevidde på tanken så kan jeg øyne muligheten til det. En slik praksis har også en annen historisk fordel, det er nå lett for meg å se hvor langt jeg har kjørt på hver sesong. 5000 kilometer klokket vi inn i 2008.


Attachments:
File comment: 2cv 60 år, fra Frognerseteren
07_IMAG0153.JPG
07_IMAG0153.JPG [ 165.16 KiB | Viewed 536 times ]
File comment: På vei til vinterlagring med lue på
DSC01056.JPG
DSC01056.JPG [ 85.62 KiB | Viewed 536 times ]
File comment: Åpent tak midt i november
09_2cv_15nov2008.jpg
09_2cv_15nov2008.jpg [ 156.45 KiB | Viewed 536 times ]

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Mon 20 Jun 2016 10:42 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
Kapittel 10 Verdenstreff i Tsjekkia
Sommeren 2009 fikk jeg tatt en tur til verdenstreffet i Most i Tsjekkia. U-602 fikk selvfølgelig det ærefulle oppdraget med å frakte meg og tingene trygt frem og tilbake. Noe ekstra bagasje må jeg innrømme jeg hadde på vei hjem. Ebay er farlige greier. Men jeg klarte i hvert fall det kunststykket å kjøpe et panser til en Fiat Coupe i England. Deretter finne en person med 2cv som bodde i nærheten til å plukke det opp og legge det på combicampen sin og frakte det med seg til Tsjekkia. Derfra var det i mitt eie, og jeg hadde tatt med takstativ hjemmefra til å legge det oppå 2cv'en i det jeg skulle hjemover. For å si det slik, panseret fungerte vel mer som et vinge enn noe annet. Var litt smånervøs for det hele i det jeg nærmet meg forblåste Danmark, men akkurat den kvelden var det så å si vindstille! En liten tur innom Copenhagen Grand Prix ble det også tid til på samme tur, men ikke planer om jeg slapp inn på noe veteranbilparkering med et panser på taket. Tror vaktene var redd for at jeg var der som selger av ymse krimskrams da de så alt rotet som samler seg opp etter en uke på tur og ikke minst panseret på taket. Tok ikke bilde av pansertransporten selv, av frykt for å bli avslørt med langvarig overlass på turen hjem, men vet det finnes bilde av ekvipasjen et sted...


Attachments:
File comment: Bensinfylling tar sin tid
09b_2cv_cz_2009.JPG
09b_2cv_cz_2009.JPG [ 168.08 KiB | Viewed 517 times ]
File comment: Campingbil
09b_2cv_cz_2009_.JPG
09b_2cv_cz_2009_.JPG [ 211.23 KiB | Viewed 517 times ]

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Tue 21 Jun 2016 09:01 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
Kapitten 11 Nytt hjerte
På turen til Tsjekkia sommeren 2009 merket jeg tenningsbank når jeg presset motoren. Det hjalp ikke å justere tenning. På en hvilkensomhelst annen bil ville det sikkert vært naturlig å reparere motoren med en slik feil, men som dere allerede har skjønt så eksisterer det en og annen delebil i min nærmeste omkrets. Så vinteren 2009-2010 byttet jeg motor. La opp til ny type clutchplate, byttet over svinghjul på grunn av det, og renset og tettet motoren så godt jeg kunne. Voila - som en ny bil! Nå kunne jeg endelig slippe de 29 viltre hestene ut i fri utfoldelse. Litt hastverk ble det, så alt ble ikke montert til første vårtur. Ellers er det et kjent tips på 2cv hvis man vil ha litt mer kjøling til motoren: skru av panelene mellom panser og skjerm. Av langturer i 2010 så ble det ihvertfall en tur til Åland på 2cv grensetreff i pinsa. På vei hjem fra Åland slo jeg følge et stykke med noen svensker og nordmenn, blant annet han som stod i bresjen for verdenstreffet i Sverige i 2007. Han hadde litt av hvert i garasjen, blant annet en Tatra med luftkjølt V8. For en heftig lyd det var i den!


Attachments:
File comment: Nødvendig med ekstra kjøling..
10_2cv_april2010.jpg
10_2cv_april2010.jpg [ 128.85 KiB | Viewed 497 times ]

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Wed 22 Jun 2016 08:24 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
Kapittel 12 Nürburgring og verdenstreff
Bursdagsgaven til min fetter i 2011 var at vi skulle på roadtrip med 2cv til Formel 1-løpet på Nürburgring. Vi dro nedover torsdag før løpet og var ikke kommet lengre enn til Sarpsborg før ladelampa lyste. Minnene gikk fort til to år tidligere, i Østfold sluttet jommen bilen å lade på vei til Tsjekkia også. Den gang var det bare en sikring. Vel, vi vrengte inn på nærmeste bensinstasjon og konstanterte at vifta hadde løsnet fra festet. Heldigvis lå skruen igjen, så det var bare å finne frem den obligatoriske lange 14mm pipen som enhver 2cv-eier må ha i bilen og trekke til. Tut og kjør!

Videre ned svenskekysten med åpent tak til sola gikk ned. Overnattet på en rasteplass i telt mellom København og Rødby. På kvelden dagen etter kom vi frem til en av de mange campingplassene rundt Nürburgring. I utgangspunktet var det nokså fullt, men et lite telt hadde de da alltids plass til, så vi fikk et lite hjørne med helling ved inngangsporten. 2cv-en stod ved siden av. Når folk skjønte vi hadde kjørt fra Norge med den så bare himlet de med øynene og sa crazy people. Eller Quack-quack om dem ville spøke med det. Vi bare lo og hadde det helt topp, forøvrig mitt første Formel 1-løp. Hvem sa at Formel-1 må være dyrt? Vi fikk offisielle billetter med helt grei utsikt til under 90 euro. Begynner man å regne på transport- og overnattingskostnader så ser det da riktig hyggelig ut.

Etter Formel-1-løpet kjørte jeg fetteren til nærmeste flyplass hvor han dro hjem til Norge, og jeg dro videre retning Frankrike og tok igjen resten av det norske følget inn mot treffplassen. I løpet av en uke var over 7000 forskjellige 2cv/Ami/Mehari/AZU/AK/m.m og over 30.000 entusiastiske personer innom. Å oppleve at 98% av bilparken i byen er nettopp alle varianter av 2cv var helt surrealistisk. Museet på treffet var jo også et fantastisk sted hvor man kunne teste nerdeskalaen sin.


Attachments:
File comment: Inngangen til treffplassen.
11_salbris_IMG_1324.jpg
11_salbris_IMG_1324.jpg [ 189.62 KiB | Viewed 476 times ]
File comment: Ca 50 biler norske biler der.
11_salbris_IMG_1330.jpg
11_salbris_IMG_1330.jpg [ 157.32 KiB | Viewed 476 times ]
File comment: Ja, det finnes forskjeller også på 2cv-felger
11_salbris_IMG_1517.jpg
11_salbris_IMG_1517.jpg [ 129.94 KiB | Viewed 476 times ]
File comment: 40-årsperiode med lysdesign
11_salbris_IMG_1529.jpg
11_salbris_IMG_1529.jpg [ 152.2 KiB | Viewed 476 times ]

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Thu 23 Jun 2016 10:27 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
Kapittel 13 Breakdown
Turen til og fra verdenstreffet i 2011 gikk bra helt til jeg kom rett nord for Skanderborg i Danmark. Det hele skjedde nokså plutselig, så fikk vridd bilen ut av veien og over på skulder ved påkjøringsfeltet. Joda, flatt dekk. Det viste seg i ettertid at slangen var mer eller mindre pulverisert. Det var bare å begynne og løfte ut masse bagasje for å få tak i reservehjulet nederst baki. Litt forsiktig kjøring ble det etter dette, for man oppdager jo at reservehjulet også har litt lite luft. Etter noen mil kom jeg omsider til en bensinstasjon og fikk fyllt luft, og jeg kunne puste lettet ut.

Litt senere samme dag hadde jeg en ekkel opplevelse med å være uoppmerksom et lite øyeblikk. Denne gangen gikk det heldigvis bra. Om opplevelsen var aldri så gal så er det da godt for noe - man får en nokså tydelig påminnelse om at når man kjører en enkelt konstruert bil skal man jommen være fullkonsentrert om kjøring.

Turen ble avsluttet med toppløsbilder på stranda i Danmark..


Attachments:
File comment: Flatt dekk i Danmark
12_2cv_flatt_dekk_2011.jpg
12_2cv_flatt_dekk_2011.jpg [ 154.51 KiB | Viewed 447 times ]
File comment: Toppløs
12_2cv_IMG_1665.JPG
12_2cv_IMG_1665.JPG [ 131.84 KiB | Viewed 447 times ]
File comment: Toppløs
12_2cv_IMG_1683.JPG
12_2cv_IMG_1683.JPG [ 77.94 KiB | Viewed 447 times ]
File comment: Toppløs
12_2cv_IMG_1673.JPG
12_2cv_IMG_1673.JPG [ 136.22 KiB | Viewed 447 times ]

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Fri 24 Jun 2016 14:00 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
Kapittel 14 Tricolore
Samtidig med U-602 har jeg også hatt en blå GS 1220 Club berline som har hatt skilter på seg hele tida og som har trillet rimelig lett gjennom eu-kontrollene. Noe har jeg jo måtte gjøre som f.eks å bytte clutch. Men alt i alt har GS vært en lettstelt bil hele veien. I 2009 falt jeg for fristelsen og kjøpte en Ami Super som på sett og vis er 'the missing link' mellom 2cv og GS.

Med på kjøpet fulgte avdekking av rust i gulv som nok var hovedgrunnen til at forrige eier valgte å selge fremfor å kjøre med denne. Jeg skal aldri si jeg hastet av gårde med å få den på veien, men likevel var jeg nokså innstilt på at det skulle skje. Våren 2012 kunne jeg kjøre lovlig igjen med den uten frykt for å bli hanket inn langs veien.


Attachments:
File comment: Rouge
13_2cv_juli2012.jpg
13_2cv_juli2012.jpg [ 124.93 KiB | Viewed 423 times ]
File comment: Blanc / jaune
13_ami_super_feb2012.jpg
13_ami_super_feb2012.jpg [ 120.68 KiB | Viewed 423 times ]
File comment: Bleu
13 20160508_155023.jpg
13 20160508_155023.jpg [ 150.52 KiB | Viewed 423 times ]

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Mon 27 Jun 2016 08:08 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
Kapittel 15 Sommerliv
Både sommeren 2012 og 2013 var herlige å nyte med 2cv i Oslo-området. Poden ble med i passasjerstolen på grensetrefftur til Sverige, og var her ivrig til å spotte og telle 2cv-er som passerte.

Jeg ble konfrontert men raskt tilgitt for å dukke opp med tysk metall på Citroentreff i indre telemarksbygder. Ikke fordi U-602 eller noen av de andre sviktet, men hele familien som nå var blitt til 4 var med og krevde visse fasiliteter som bare sneglehus på hjul har.


Attachments:
File comment: Poden teller 2cv
14_grensetreff 2013.jpg
14_grensetreff 2013.jpg [ 138.67 KiB | Viewed 398 times ]

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Mon 27 Jun 2016 11:35 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
Tror tiden er moden for å stille spørsmålet alle har på tungen: Hvordan og hvorfor blir man hekta på Citroën 2CV?
Miljøskadd i barndommen?
Frankofil med et sterkt behov for å flagge tilhørighet?
Blomsterbarn som er født 30 år for sent?
Ren tilfeldighet?


Attachments:
Une rue francaise.jpg
Une rue francaise.jpg [ 131.74 KiB | Viewed 388 times ]

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Last edited by dr.lazzaroni on Mon 27 Jun 2016 13:48, edited 1 time in total.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Mon 27 Jun 2016 13:33 
Offline

Joined: Wed 01 Feb 2012 09:23
Posts: 152
Location: Candnes
dr.lazzaroni wrote:
Tror tiden er moden for å stille spørsmålet alle har på tungen: Hvordan og hvorfor blir man hekta på Citroën 2CV?
Miljøskadd i barndommen?
Frankofil med et sterkt behov for å flagge tilhørighet?
Blomsterbarn som er ført 30 år for sent?
Ren tilfeldighet?



Jeg har feil på 8stemplet innsprøytingspumpe,
innsprøytingen må justeres,
bygget om til edis8 tenning, siden det var billigere enn et nytt fordelerlokk,
eksoslekkasje
oljelekkasje i automatgirkasse,
lekkasje på motorolje,
lekkasje på servoolje,
lekkasje på luftfjæring,
vannlekkasje inn i bilen,
vakumlekkasje på sentrallås,
feil på automatkasse,
svetting av olje og uling fra klokke i bakaksel.

Dette er kun på en bil.

Jeg ser glatt fasinasjonen for 2CV

_________________
Livet er hardt, men heldigvis kort


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Mon 27 Jun 2016 13:52 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
6.9?

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Mon 27 Jun 2016 21:12 
Offline

Joined: Wed 01 Feb 2012 09:23
Posts: 152
Location: Candnes
dr.lazzaroni wrote:
6.9?


6,3

_________________
Livet er hardt, men heldigvis kort


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Mon 27 Jun 2016 22:03 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
dr.lazzaroni wrote:
Tror tiden er moden for å stille spørsmålet alle har på tungen: Hvordan og hvorfor blir man hekta på Citroën 2CV?
Miljøskadd i barndommen?
Frankofil med et sterkt behov for å flagge tilhørighet?
Blomsterbarn som er født 30 år for sent?
Ren tilfeldighet?


Har ikke noe entydig svar, for meg er det flere tilfeldigheter som spiller inn. 2cv kom som et friskt pust inn i vår nokså bilinteresserte familie på grunn av bensinkrisa på 70-tallet. Før og forsåvidt etter det var det kun Ford som gjaldt. Både som entusiastbiler og bruksbiler. Etter bensinkrisa så var 2cv bil nr. 2 helt til slutten av 80-tallet, og da hadde jeg vært med på tre verdenstreff. Det var stort sett meg på min alder i barneskolen som hadde vært gjennom hele Europa på ferie. Flyreiser på ferie den gang var for velbemidlede. Treffet i Portugal var den lengste turen i 1987. Jeg var 11 år, klart man blir miljøskadd av slikt.. Min yngre bror som etterhvert ble tesla-entusiast har en ting han følger med på på finn.no: 2cv. Så han har ikke helt sluppet unna han heller :D

Enkel teknikk er bare et pluss, så kan man bruke tida til å kjøre og møte andre likesinnede. Har også sansen for andre enkle biler, men på sett og vis er det ingenting som helt matcher 2cv. Prøv å lag en bil i dag som veier under 600 kg, kan frakte 4 voksne folk og klarer dagens norske fartsgrenser. Ikke at jeg tror det finnes marked for det heller, folk flest har jo større krav til komfort og sikkerhet i dag. Har ikke svaret på hvordan man blir interessert i 2cv i dag hvis man ikke har noen ledetråder fra før.

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Tue 28 Jun 2016 08:50 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
5,8!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 2cv6 U-602
PostPosted: Tue 28 Jun 2016 09:29 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
strada wrote:
5,8!

Det er ikke kursen på GBP vi snakker om!

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group