It is currently Wed 26 Jul 2017 04:42



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 353 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Next
Author Message
 Post subject: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 08:15 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Hei!
Kom over dette forumet for litt siden og synes det virker interessant. Tror kanskje det er etpar folk her, jeg har "truffet" før, på andre, mer USA-relaterte forumer, men de fleste er sikkert nye for meg.

Kanskje noen som har sterke meninger om å bygge om en så gammel bil, men til de som gremmes over hva jeg har "ødelagt" kan jeg trøste: "Bilen" var ikke en bil da jeg kjøpte den. Den var ei ramme med norske papirer, pluss et oppskåret og flatpakket karosseri som hadde stått ute i skogen siden før jeg ble født (og jeg er over 40).
Så det handler ikke om å "ødelegge" noe som helst. Hvilke deler man bruker for å lage bil igjen fra et slikt utgangspunkt, kan selvsagt diskuteres i det vide & brede.
Legger ved noen før og etter bilder:
Karosseri og ramme, tidlig i byggingen:

Image

Image

"Restaurering" av bakskjermer:

Image

Image

Karosseri i dag, pluss bakskejrmer som dekker hjulene:

Image

Jaguar bakaksel frisk fra hugger'n :mrgreen: :

Image

Etter litt omsorg:

Image

Hjemmelaget frontrute på plass:

Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Last edited by Hotrodder on Thu 04 Nov 2010 09:04, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 08:48 
Offline
User avatar

Joined: Fri 26 Jan 2007 00:58
Posts: 2634
Location: Hedalen
Artig prosjekt og bra jobba. Fint at noen klarer å få bil ut av en haug med "skrot". Mange på dette forumet som drømmer om en 30- talls rod tenker jeg (i hvertfall drømmer jeg).

_________________
En ekte bilentusiast hater stasjonsvogner, skiboks og hengerfeste og firedørs biler på GT treff.

Lancia Beta, Thema, Kappa, Gamma. Maserati Merak. Alfa Romeo 159, 164, 166.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 08:58 
Offline
User avatar

Joined: Thu 02 Nov 2006 01:10
Posts: 664
Location: Haslum
Tøft! 8)
Første gang jeg fikk prøve Rod,var det min gode kompis...MG-Lotus-Citroën-GRD-Think-Reva...."alt mulig" guru Gabriel`s...snarlik din der....men et gammelt bygge..med "Blown" i grillen,flat rute og "sykkelskjermer"..featured i div. magasiner...302 med 4-71 og naturligvis (Racinginspirert som han er) Weber DCOE`r,på egenstøpt innsug...Har hatt ha-begjær siden den tid!
(Burgunder med grått interiør)
Dessverre er den solgt til en aktiv herre,eller dessverre for meg som ikke får prøve så enkelt lengre,fint for bilen som nå blir brukt mye oftere!

Går som et troll,ja! 8) :lol:

_________________
Dekaltrimming er oftest det beste for holdbarheten


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 09:21 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Hei og takker for tilbakemeldinger!
I løpet av byggeprosessen har jeg fått mer og mer sansen for å hente inspirasjon utenfor hotrod miljøet. Det er for mye "det MÅ være sånn eller sånn" blant endel der.
Det snakkes f.eks masse om stilarter (oldschool, billett, hitech osv osv) men spør du noen om veigrep, krengingshemmer, ram air (kald luft) inntak, manuell gearkasse eller eksosanlegg-teknikk blir det helt stille...
Hot rod's ble laget for å gå fort. Ikke for å se jålete ut. I dag jåles det mye både oppover og nedover.

Jeg er mye inne på kit car cobra forumer i England, Sverige og USA De folkene kan dette med veigrep og tester selv hva som funker.
Synes det er slikt som er morro. Å hente kunnskap litt på kryss og tvers i bilverdenen. Og derfor er jeg her nå.

På en fest traff jeg engang en bil-entusiast, og begynte selvsagt å spørre og grave. Han hadde sin lidenskap hos en spesiell type biler og fortalte om litt banekjøring på hobbybasis. Så jeg så frem til en givende samtale omkring turtall, vektreduksjon, vektfordeling, veigrep osv. Problemet var at ALT annet enn det HAN kjørte var absolutt bare dritt. Og når jeg forsiktig fortalte litt om hva jeg stellet med, åkket han seg så mye at jeg ble redd han var syk eller noe.

Tenk hva slike personer går glipp av! En ting var at jeg lærte absolutt null og niks om "hans" biltype. Alt var jo bare så gromt at det sa meg ingenting.
Men tenk hvor mye han går glipp av når han ikke kjenner til annet enn sitt eget. Det er når man kjenner svakhetene med sin egen bil at man kjenner bilen. Å prise den som gud i himmelene kan hvemsomhelst gjøre.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 09:37 
Offline
User avatar

Joined: Sun 13 Jul 2008 20:47
Posts: 167
Location: España
Gøy å se andre bilprosjekter enn hva jeg er vant til å se. Jeg ser frem til å se fortsettelsen av dette prosjektet. :)

_________________
Kjøretøypark:
Daimler Super V8 1999
Mercedes-Benz E320 Coupé 1994
Alfa Romeo 90 2,5 Quadrifoglio Oro 1985
Eddy Merckx Team SC


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 10:43 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
Velkommen hit!

Dette ser veldig tøft ut, gleder meg til å følge med videre!

P.S.Jeg liker innstillingen din! :D

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 14:50 
Kjempetøft prosjekt og gøy at du går litt andre veier og tenker litt "nytt"
når du bygger....lykke til og hold oss oppdatert med bilder og tekst !


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 14:52 
Hotrodder wrote:
.


På en fest traff jeg engang en bil-entusiast, og begynte selvsagt å spørre og grave. Han hadde sin lidenskap hos en spesiell type biler og fortalte om litt banekjøring på hobbybasis. Så jeg så frem til en givende samtale omkring turtall, vektreduksjon, vektfordeling, veigrep osv. Problemet var at ALT annet enn det HAN kjørte var absolutt bare dritt. Og når jeg forsiktig fortalte litt om hva jeg stellet med, åkket han seg så mye at jeg ble redd han var syk eller noe.

Tenk hva slike personer går glipp av! En ting var at jeg lærte absolutt null og niks om "hans" biltype. Alt var jo bare så gromt at det sa meg ingenting.
Men tenk hvor mye han går glipp av når han ikke kjenner til annet enn sitt eget. Det er når man kjenner svakhetene med sin egen bil at man kjenner bilen. Å prise den som gud i himmelene kan hvemsomhelst gjøre.


Ja sånne folk er det jammen nok av ,og jeg vet om flere kanidater . Snakk om å ha lua tredd langt ned over hue da ! :mrgreen:


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 15:10 
Offline

Joined: Sat 29 Dec 2007 21:33
Posts: 1305
Location: sellebakk
man har bilentusiaster og flerbilssentusiaster.:wink:
hot rod er tøft, kjør på. egenart og stuk er viktigere enn blank alu.
tøft med en rod som ser ut som en rod, men som også kan svinge litt!
kjører mest rett frem i statene vet du!


:lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 15:14 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Potensiellt gromvogn!
Velkomen på forumet.
Har du noen satt deg selv noen mål for bilen ? Har du planer om og optimalisere for gate, bane eller drag ? Skal du bygge i gammel eller moderne stil ?

give us some details . . .

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 17:38 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
BMW 518 wrote:
Hotrodder wrote:
.


På en fest traff jeg engang en bil-entusiast, og begynte selvsagt å spørre og grave. Han hadde sin lidenskap hos en spesiell type biler og fortalte om litt banekjøring på hobbybasis. Så jeg så frem til en givende samtale omkring turtall, vektreduksjon, vektfordeling, veigrep osv. Problemet var at ALT annet enn det HAN kjørte var absolutt bare dritt. Og når jeg forsiktig fortalte litt om hva jeg stellet med, åkket han seg så mye at jeg ble redd han var syk eller noe.

Tenk hva slike personer går glipp av! En ting var at jeg lærte absolutt null og niks om "hans" biltype. Alt var jo bare så gromt at det sa meg ingenting.
Men tenk hvor mye han går glipp av når han ikke kjenner til annet enn sitt eget. Det er når man kjenner svakhetene med sin egen bil at man kjenner bilen. Å prise den som gud i himmelene kan hvemsomhelst gjøre.


Ja sånne folk er det jammen nok av ,og jeg vet om flere kanidater . Snakk om å ha lua tredd langt ned over hue da ! :mrgreen:


Ham karen du snakker om er vel ikke tilfeldigvis fra Stavanger og kjører BMW?? Da tror jeg både rpm og jeg har hatt gleden av å møte ham :lol:

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 18:31 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Ikke Stavangermann og merket var ikke BMW.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Oct 2008 08:02 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Selve planen for bilen er i og for seg ferdig i og med at alt av hoveddeler er innkjøpt og montert.
Motoren er en av 60 mill produserte Chevrolet small block (ja, det er sant). Ikke av de sjeldne med andre ord.... 5,7 liters sylindervolum, 1993 modell, opprinnelig elektronisk forgasser (såkalt TBI) bygget om til ordentlig forgasser og med et bedre innsug med hevet plenum. TBI systemet er veldig restriktivt, så det egner seg ikke for videre ”skumle planer” jeg evt. måtte ha for motoren.

Image

Image

Den har gått 138000km og kommer fra en Buick
Roadmaster "government car". 210 hk originalt. I tillegg puster den bedre gjennom KN luftfilter og trakt, grenrørs-eksosmanifoiler og 2 x 2,5" eksosanlegg. Den er også frigjort fra unødvendig dill som AC kompressor og pumpe til servostyring.

Image

Gearkassa er 6 trinns manuell fra en 95 modell Chevrolet Camaro. 6. gearet er på hele 0,5 i overdrive, så forbruket på bilen skal kunne komme ned på akseptable mengder. Bakakselen er Jaguars uavhengige med skiver inne ved diffen. Utvekslingen på 3,54:1 er altfor høy til de store bakdekkene (ca 67 cm i diameter) og den langbeinte gearkassa, så en diff med 4,09:1 kommer over fra England til våren. Momentstagene er hjemmelagde i rustfrie, sømløse hydraulikkrør (ikke spør hva disse rørene koster pr meter!)

Forstillingen er et typisk Mustang II basert ”kit” fra Fat Man Fabrication i USA. I disse settene er det jo ikke annet enn spindlene som er igjen fra den gamle Mustangen. Alt annet er nytt og dimensjonert tilfredsstillende. Det vil si, ikke engang spindlene mine er Mustang, siden jeg har droppede.
Kalipere og bremseskiver som også var inkludert i settet, er 27 cm (10 5/8”) fra GM, samme som fullsize Chevrolet bruker.

Image

Totalvekten på en slik bil bruker å havne på rundt 1200kg og vektfordelingen på for- og bakaksel blir ofte rundt 50/50. En kamerat av meg har en ferdig registrert ’32 coupe og den veier 12 kg mer foran enn bak.
Så det ligger an til kvikke kjøreegenskaper. Det blir antakelig en 19 mm justerbar krengningshemmer foran i første omgang. Uavhengig hjuloppheng UTEN krengningshemmer høres litt woblete ut for meg…

Stolene blir forresten fra en Fiat coupe 1999 modell. Fikk tak i et par hos hugger’n for en tid tilbake. Brunt skinn. De stod ute og så ille ut, men etter litt vasking og innendørs tørking ble de ikke så verst.

Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Oct 2008 10:41 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Kåmm ånn mann :wink:

Jeg som krysset fingrene for seter fra "Enola Gay" og en oppsettning Goodyear polyglas :wink:
Kudos for innsatsen din, må si det imponerer og se folk starte med skrot og ende opp med noe eget!

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Oct 2008 11:16 
Offline

Joined: Tue 27 Jun 2006 10:10
Posts: 105
Location: Hedmark
Dette blir tøfft.
Selv om jeg heller mot den italofile legningen, så har jeg alltid hatt sansen for amerikanske hot rods.
Moro å se noen bygge noe nærmest fra bunnen av.
Er det kurant å få registrert slike prosjekter?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 353 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group