It is currently Thu 29 Jun 2017 02:15

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
PostPosted: Thu 25 Sep 2014 12:41 

Dette er en forferdelig kjedelig tråd, den handler om bil fra a til b. Vi er jo ikke noe glad i biler fra a til b, for det innebærer prisfall, og å tape penger på bil liker vi jo ikke.

Min 97 BMW 520i begynner å bli sliten, og det frister lite å legge penger i en bil som er verdt 20K.

Jeg kjører mye og når jeg kjører kjører jeg distansen Gjøvik, Oslo, Finnskogen, Gjøvik i tillegg til pendling til og fra jobb. Jeg liker komfort og sport og er ikke glad i papp i dørtrekkene. Forbruk bør være en faktor, og da spesiellt om den ikke er morsom å kjøre eller går dårlig. Er det "bang for bucks" det heter?

Jeg vil ha i pose og sekk, noe gøy, som bruker lite drivstoff, er komfortabelt og sportslig, en langtursbil som også er morsom på svingete vei, og noe ikke alt for mange tullinger kjører rundt i. Jeg har forlengst insett at denne bilen ikke eksisterer.

Pristak er tiltenkt 150k om den er kjedelig, budsjettet kan strekkes noe om det er noe veldig festlig, så får 520n slite de værste sørpedagene.

Hva har jeg vært innom?

Alfa 166 Super (gammel)
Alfa 159 TI

Bmw 120D Msport (Jenter)
BMW 320/5D Msport (tullinger)
BMW E36 M3 (tullinger)
BMW E46 M3 (tullinger)
BMW Z3 coupe

Lancia Thesis 2,4

Mercedes E220D
Mercedes Cklasse

Misjubisji EVO?

Porsche 964
Porsche 993

Saab 9-5 Aero
Saab 9-3 Aero
Saab 9000 Aero (gammel)

Subaru Impreza GT STI Rally Super SS GT?

Volvo S80 D5
Volvo S60 D5

+ egentlig alt mulig annet..

Alle forslag er velkomne!

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 14:52 

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=51109189

Ikke så vanlig å se dem med den store 5-cyl motoren. Jeg har kjørt brors Lybra 2.4 endel, og den går jammen godt den også selv om det er minste versjonen med kun 140 HK. Snittforbruket på den var 0,7 fra Trondheim og hjem, da med henger på 550 kg og ca. 1200 kg last.

Har ikke kjørt slik 159 noe særlig, men de som har peiling sier det er en fin bil å kjøre og at det er langt mindre tull enn de fleste konkurrentene fra "bedre" produsenter.

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 17:39 

Rolf Skår, sjefen i Norsk Data, hadde en bra uttalelse om det å tape penger:

"Det er tre måter å tape penger på: hester, damer og ingeniører.
Hester er det raskeste, damer er det morsomste og ingeniører er det dyreste".

Ellers har jeg som vanlig fint lite å bidra med annet enn observasjonen om at slike tråder på andre bilforum gjerne ender opp med at trådstarter kjøper seg en pent brukt BMW bokstavorgie Touring.

159 er egentlig en litt oversett bil, og med femmeren er den bare helt verst. Jeg aner ikke for mitt bare liv hva "kjøremaskin" egentlig innebærer, men den er god å kjøre og mangler ikkeno på byggekvalitet. Man kan jo alltids ta en Tiff Needell og tenke "but it's still not a BMW", men vi trenger jo ikke akkurat flere bimmere på veien. Dessuten mangler du snart en Alfa.

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 18:11 

Sånn for ordens skyld: Rolf Skår kjørte Fiat 130 B :lol:

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 19:44 

Hva med Brera? Burde jo tikke av de fleste boksene.
Kommer tidvis svært billig for salg på finn, evt kan man jo sikkert gjøre et godt kjøp lenger sør i europa. Så får man seg en tur også :)

Boxteren til Bjarne eller tilsvarende?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51520626&searchclickthrough=true

Nye type Delta?
http://www.mobile24.no/details.htm?id=197411333&offset=4&source=mob&type=autos&lang=nor

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 20:42 

Skogens Baron wrote:
Jeg vil ha i pose og sekk, noe gøy, som bruker lite drivstoff, er komfortabelt og sportslig, en langtursbil som også er morsom på svingete vei, og noe ikke alt for mange tullinger kjører rundt i. Jeg har forlengst insett at denne bilen ikke eksisterer.

Kom akkurat på at jeg kjører rundt i en sånn bil. Jens Sverdrup kalte den rett ut for en "mini-GT", men det er bare å gire et par hakk ned og late som den er en sportsbil. Krenger ikke og sitter godt fast i svingene. Samme motor som i Deltaen som ble postet over her: 120 hk T-Jet, eller sånn i bunn og grunn en 16v stor-FIRE med turbo.

Attachment:
g.jpg
g.jpg [ 74.68 KiB | Viewed 1058 times ]

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 21:17 

Skogens Baron wrote:
Vi er jo ikke noe glad i biler fra a til b, for det innebærer prisfall, og å tape penger på bil liker vi jo ikke.

gopp wrote:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51109189
Har ikke kjørt slik 159 noe særlig, men de som har peiling sier det er en fin bil å kjøre og at det er langt mindre tull enn de fleste konkurrentene fra "bedre" produsenter.

Har kikket på 159, men de vil vel også falle i verdi som en murstein skulle en tro? Kvaliteten er kanksje på høyde? hvordan er disse utstyrspakkene på 159 egentlig? Det der er vel ikke en TI, men kanskje en T eller I? :?

I samme prisleie finner vi denne svenske (stålstuten?) http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=51595646

tw wrote:
Rolf Skår, sjefen i Norsk Data, hadde en bra uttalelse om det å tape penger:

"Det er tre måter å tape penger på: hester, damer og ingeniører.
Hester er det raskeste, damer er det morsomste og ingeniører er det dyreste".

Ellers har jeg som vanlig fint lite å bidra med annet enn observasjonen om at slike tråder på andre bilforum gjerne ender opp med at trådstarter kjøper seg en pent brukt BMW bokstavorgie Touring.

159 er egentlig en litt oversett bil, og med femmeren er den bare helt verst. Jeg aner ikke for mitt bare liv hva "kjøremaskin" egentlig innebærer, men den er god å kjøre og mangler ikkeno på byggekvalitet. Man kan jo alltids ta en Tiff Needell og tenke "but it's still not a BMW", men vi trenger jo ikke akkurat flere bimmere på veien. Dessuten mangler du snart en Alfa.

Da mangler jeg snart både en Alfa og bør begynne å spille på hest? ;)

alfetta76 wrote:
Hva med Brera? Burde jo tikke av de fleste boksene.
Kommer tidvis svært billig for salg på finn, evt kan man jo sikkert gjøre et godt kjøp lenger sør i europa. Så får man seg en tur også :)

Boxteren til Bjarne eller tilsvarende?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51520626&searchclickthrough=true

Nye type Delta?
http://www.mobile24.no/details.htm?id=197411333&offset=4&source=mob&type=autos&lang=nor

Brera med bleierumpa? (Ikke at jeg ikke har takhøyde) Hvordan er kvaliteten tro?

Boxter Bjarne du! Har du sett, nei en slik skal jeg nok ikke ha nei..

tw wrote:
Kom akkurat på at jeg kjører rundt i en sånn bil. Jens Sverdrup kalte den rett ut for en "mini-GT", men det er bare å gire et par hakk ned og late som den er en sportsbil. Krenger ikke og sitter godt fast i svingene. Samme motor som i Deltaen som ble postet over her: 120 hk T-Jet, eller sånn i bunn og grunn en 16v stor-FIRE med turbo.

Mer vellykket enn delta vil jeg kanksje mene.. Kvalitetsvogn? God bil? Litt utenfor budsjett, kanskje dette er et alternativ fra Fiat innenfor budsjett: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 22:01 

Skogens Baron wrote:
tw wrote:

Mer vellykket enn delta vil jeg kanksje mene.. Kvalitetsvogn? God bil? Litt utenfor budsjett, kanskje dette er et alternativ fra Fiat innenfor budsjett: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Jeg vet ikke helt hva kvalitetsvogn er for noe rart, men den er i alle fall laget etter Alfaoppskriften: greit sammenskrudd, men mer fokus på kjøringen. Transportkokong med fake-sporty ubehagelig fjæring ala A3 er det definitivt ikke. Knirker litt et par steder i interiøret når du ber den om det, men den henger utmerket sammen etter 73kkm med allslags kjøring. Vil si det er uproblematisk å ha en Giulietta, og koko-følelsen av å sette den i Dynamic er jo fin.

155 gamp er det også i MiTo QV ... som bruker samme plattform som Grande Punto. Dog, Abarth er Abarth :) Er det egentlig noe å lure på?

Brera var litt dyrere enn jeg hadde regnet med, så dette med verditap tror jeg ikke er noe tema på den. Hvor lenge har den V6-en stått på Autostrada forresten? 2 år?

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 22:24 

Moderne fiatalfaer tåler ikke baronkusking i 200 på dumpete finnskogveier. Etter ei uke har du lettet den for flere hundre kg med deler.

Jeg sier GLEM DET! ;)

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 22:40 

Image

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 23:12 

Dette er dårlig karma feng shui og vibber. Enig med tw - alle slike tråder ender opp i Golf stasjonsvogn.

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 23:35 

Sikker på at de ikke ender opp i en Smart Fortwo? ;)

Profile  

PostPosted: Thu 25 Sep 2014 23:48 

Får vel komme med noe annet enn de du har sett på før:
Mondeo: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Jaguar: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Uten å ha prøvd selv, så får jo Ford sine modeller ofte skryt for kjøreegenskaper i motorpressen ihvertfall og de ser ut til å ha bra kvalitet.

Image

Profile  

PostPosted: Fri 26 Sep 2014 09:40 

jeg ville kanskje snust litt på en Mercedes S-klasse. Komfortabel som tusan, og begynner å bli grei pris på dem.
Dessverre litt plaget med rust disse også, så en grundig sjekk er påkrevet.

Denne så jo ut til å være fin bil med god pris og lav km. Facelift som kom i -03 har den også.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=49305276

Profile  

PostPosted: Fri 26 Sep 2014 10:30 

Alfa GT med diesel motor :shock:

få en med Q2 diffen.

Leverte min til ny eier i går og kjenner på savnet allerede :o

Attachments:
rr-phone 002.jpg
rr-phone 002.jpg [ 234.34 KiB | Viewed 988 times ]

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]