It is currently Sun 20 Aug 2017 13:50

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 291 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Next
Author Message
 Post subject: Re: Filmanbefalninger?
PostPosted: Mon 11 Feb 2013 13:22 

njadve wrote:
Poenget her er vel at det virker unødvendig å skrote gamle klassikere som det ikke akkurat blir flere av. Spesielt i en film som F&F hvor man like godt kunne brukt nyere biler.

Det var snakk om en Ford Mustang, ikke en Bugatti Royale. Alt av gamle biler er ikke like sjeldent...

Bilpark: 1971 Jaguar XJ6, 1974 Mercedes-Benz SLC 450, 1973 Plymouth Roadrunner, 1987 Fiat Ritmo Abarth 130TC, 1986 Peugeot 505 GTI, 2003 Volvo V70. 1975 Land Rover Series III 88.

Profile  

PostPosted: Wed 13 Feb 2013 14:32 

Alle gamle biler vil bli sjeldne etterhvert. Ikke alle sjeldne biler er spesielle, men det er Mustang, Chevelle og Charger, og det vil de garantert fortsette og være.
(Alle 3 modellene er forresten kjent for å ha svært dårlige høyfarts egenskaper pga horribel aerodynamisk utforming i fronten, bare som en digresjon...)

Mustang er på mange måter mer "verdifull" som drømmeobjekt enn en Bugatti, fordi Mustangen er oppnåelig. Bugattien blir fjern i sammenligning.

Selvsagt ser jeg det positive i det som sies: Amerikanske muskelbiler som blir unisont latterliggjort av de fleste andre bilentusiaster enn vi som elsker bilene, og som ble unnfanget i verdens mest kommersielle marked i verdens mest kommersielle land, og solgt via verdens mest kommersielle reklamakanaler, og som ikke ble forventet å vare mer enn noen få år, har en evne til å bestå som ikoner helt uten sidestykke i bilhistorien. Det er kult som f*** etter mitt syn. Til og med stasjonsvogner og 4 dørs biler fra samme epoken har dette "noe" som gjør at de består.

Men det rokker ikke ved at jeg krymper meg når jeg ser bilene knuses i et tempo som ikke har vært gjort på film siden 1970 tallet.

Sammenligningen med T-Forder er overdrevet, men vi snakker om veteranbiler her uansett språk.
Tenk tilbake på da vi var små på 70 tallet: Hadde det ikke sett rart ut dersom Smokey And The Bandit hadde humpet rundt i biler fra 1930 og 40 tallet???? At Dirty Harry hadde krøllet seg inni en 1949 Ford Business Coupe før han suste avgårde og reddet storbyen?
Eller At Steve Mc Queen i "Bullit" hadde kjørt en 1938 Ford Coupe?

Profile  

PostPosted: Tue 19 Feb 2013 09:40 

Jeg ser poengene dine, og er enig i mye av det du skriver.

Men det er to ting jeg må poengtere.

Det første gjelder muskelbilene du nevner. Ordet "sjelden" er jo relativt, men når det dreier seg om biler du ser dusinvis av på et Amcar-treff på Ekeberg, går de ikke inn i kategorien sjelden for min del.
En Intermeccanica Indra er sjelden. En Bizzarrini 3500 GT Strada er sjelden. En Lamborghini Silhouette er sjelden. Eller for å ta noe amerikansk: En Vector W2 er sjelden. En Duesenberg SJ er sjelden.
Hadde man ødelagt en Vector eller en Duesenberg hadde det vært tragisk, en kulturhistorisk forbrytelse. Men en Chevelle eller en Mustang?? Det er biler som aldri engang kommer til å bli sjelden, til det er de laget i altfor store mengder, og siden de tidlig oppnådde samlerstatus vil de aldri forsvinne.

Det andre er eksemplet ditt med "Smokey and the bandit". Jeg er egentlig helt enig med deg. Men problemet er at det idag knapt finnes nye "kule" biler til denne type film. Derfor tyr man til muskelbilene. De kuleste bilene noensinne skapt på denne guds jord. :)

Bilpark: 1971 Jaguar XJ6, 1974 Mercedes-Benz SLC 450, 1973 Plymouth Roadrunner, 1987 Fiat Ritmo Abarth 130TC, 1986 Peugeot 505 GTI, 2003 Volvo V70. 1975 Land Rover Series III 88.

Profile  

PostPosted: Wed 27 Feb 2013 23:11 

Er litt treig av meg, og har først nå fått sett fjorårets store fil "de urørlige". Til de av dere som ikke har sett den - for en fest av en film! Og best av alt - en quattroporte har en sentral rolle i filmen. Hvilken lyd! Går fortsatt på en kino nær deg om du er heldig. Løp!

Profile  

PostPosted: Wed 13 Mar 2013 12:18 

Det hjelper kanskje med noen grad av tråsykkel-fetisj. Følgende film var vanskelig å overse i butikkhylla: Danskproduserte "A Sunday in Hell", en sportsdokumentar fra rittet Paris-Roubaix 1976 med bonusklippet "Vive Le Tour" fra 1962. Rammer og eiker i stål selvfølgelig, utelukkende Campagnolo-utrustning. Kun iført sykkelcap -som forsvant til fordel for bedre kjøling utover i løpet-, ensfargede bomullstrøyer og shorts med reklamebanner. Kommersielt javisst, men utøvere som Merckx, De Vlaeminck og Maertens likevel sjarmerende hands on på et i dag latterlig lavt og folkelig nivå, tilfeldig og opportunitisk næringsinntak. Ingen drikkeflasker på sykkel og vanlig at gutta stoppet ved landsbyenes barer og forsynte seg fritt av alskens fludium under rittet. Demonstranter, gendarmerie med karabin på skuldrene. Lagledere på taket av følgebilene 504, CX, E12, W114 eller 144 -kun sedan må vite-, kameraføring fra virrete tospann på fullrigget mc uten hjelm, alle med høyt turtall på kryss, tvers og nærmest på bakhjulet til syklistene. Ambulanser i konstant fare for å kjøre på de uheldigste. Et salig kaos, genuint 70-talls :)

Image

Profile  

PostPosted: Sun 14 Apr 2013 01:51 

Kom over dette stillbildet fra The World's Fastest Indian en kveld da jeg som vanlig hadde gått meg bort på internettet. Regner med at det er en og annen hobbyracer som har en tilsvarende hylle i garasjen sin ;)

Image

De som ikke har sett filmen bør gjøre noe med det. Stemningen er ganske Corsa Italiana anno 2008 ... :)

Profile  

PostPosted: Sun 14 Apr 2013 10:08 

Mener du vi har blitt for proffe i CI?? Tydeligvis en film jeg må se :)

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Sun 14 Apr 2013 10:51 

Filmen er GLIMRENDE!!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

PostPosted: Sun 07 Jul 2013 11:36 

Er en sucker etter syttitalls politifilmer og har sett Le Casse mange ganger. Inneholder også troligens historiens mest engasjerende og autentiske biljakt. Gleder meg til regnværet kommer.

Le Casse (1971)
http://www.youtube.com/watch?v=f7_kWaz_blw

(PS. Filmen har engelsk tekst)

Profile  

Post subject: Re:
PostPosted: Thu 11 Jul 2013 11:14 

951Sandvik wrote:
Das boot er en film som jeg nettopp har bestilt igjen ( tv serien også)

I anledning ferien benket jeg meg i såffan i går kveld og så Das Boot - Director's Cut. 3 timer og 15 minutter med hvite knoker, klaustrofobisk angst og et nokså usentimentalt blikk på 2. verdenskrig. Kanskje ikke typisk florlett sommerunderholdning, men det kan jo NRK ta seg av.

Har hatt plata liggende i flere år, så det var på tide med et gjensyn. Har ikke sett filmen siden midt på 80-tallet, da i den vanlige kinolengden på knappe to timer ... på kornete VHS.

Plata jeg har velger dessverre engelsk dubbing som standard lyd, med dertil tilhørende underlig leppesynk. Velg den tyske originallyden om du kan, ikke minst for å få med deg scenen der Kapitänleutnanten står i tårnet og triumferende disser engelskmennene ... på engelsk.

En av de mer optimistiske scenene fra starten av toktet:
http://www.youtube.com/watch?v=2zajdE5U2e8

Profile  

PostPosted: Thu 11 Jul 2013 22:18 

Jeg så den directors cut'en på over tre timer på tysk for en del år siden jeg også. Husker det var en god film, kanskje på tide å se den igjen siden jeg faktisk ikke husker så mye fra den...

- Ambrose Bierce

Profile  

PostPosted: Wed 14 Aug 2013 21:23 

Så "Adrift" i går,
visuelt vakker og godt fortalt historie

Image

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q= ... CoEFVFlrhA

Profile  

PostPosted: Wed 18 Sep 2013 23:05 

Så denne i går aften og det angrer jeg ikke på.
Liker du litt grå humør, langtekkelige facinerende scener og hmmm mennesker - Bingo!

http://movies.nytimes.com/2013/06/28/mo ... .html?_r=0

En annen gammel favoritt er denne - i sin helhet på tuben. Mesterlig kameraføring når den godt innrøkte lokale herren i oppblåsbar stol kommer med historier.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_White_Diamond

http://www.youtube.com/watch?v=JUDNcm3A1NM

Profile  

PostPosted: Thu 19 Sep 2013 23:24 

I dag er det 40 år siden musikeren Gram Parsons døde av en overdose i det som nå er Joshua Tree nasjonalpark. En utmerket anledning til å sette på filmen Grand Theft Parsons, som handler om de noe bisarre hendelsene som utspant seg etter hans død. Parsons hadde inngått en pakt med sin kamerat og Road Manager, Phil Kaufman. Den gikk ut på at når den første av dem døde, skulle den andre kremere kroppen ute i Joshua Tree. Familien ville ikke tillate dette, kanskje ikke så overraskende. Så for å oppfylle Parsons ønske, stjeler Kaufman kista med liket. Den utrangerte Cadillac likbilen "Bernice", nå gulmalt bandbil med forholdsvis psykedelisk dekor, blir med på stuntet.

Image

Selv om han ikke ble mer enn 26 år gammel har Gram Parsons har hatt en stor inflytelse på både rock og countrymusikk. Han spilte en viktig rolle tidlig i karrieren til Emmylou Harris. Han hadde også mange venner blant kjente rockemusikere, og de har utvilsomt påvirket hverandre musikalsk. Blant annet var Keith Richards i Rolling Stones en god venn av Gram Parsons.

'03 Ducati Monster 1000S ie, '81 Honda GL1100, '87 Yamaha XT600, '89 Yamaha TT600
'74 Citroën DSuper5, '91 VW Polo + noen få '86-'91 VW Transporter/Caravelle Syncro

Profile  

PostPosted: Sun 22 Sep 2013 18:23 

Den skal jeg se. I min bok er Return og the grevious angel, en av tidens 10 på topp.
Det har blitt konsumer betydelige mengder av øl under lytting til den lpen der.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 291 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]