It is currently Sun 17 Dec 2017 06:23



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 187 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next
Author Message
PostPosted: Wed 12 Nov 2008 11:43 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Tråden er ment og skulle omhandle verdenshistorien, i den grad man antar at også andre har interesse av artikler, filmklipp og fotografier man kommer over på the allmighty www

Hiroshima: The Lost Photographs

http://www.designobserver.com/archives/ ... l?id=38841


Last edited by asn on Wed 12 Nov 2008 19:33, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Nov 2008 14:06 
Offline
User avatar

Joined: Mon 23 Jun 2008 18:51
Posts: 3724
Location: Vesterålen
Wilhelm Gustloff

Image

Den 30. januar 1945 seilte skipet fra Gotenhafen (Gdingen, Gdynia) med rundt 10 000 flyktninger ombord. Antall passasjerer er usikkert. På grunn av hastverket under flukten og den voldsomme pågangen av desperate mennesker som prøvde å komme med skipet, ble ikke alle passasjerer registrert. Om aftenen samme dag, kl. 21:08 utenfor den pommerske byen Stolpmünde, ble skipet torpedert av den sovjetiske ubåten S-13. Det sank på mindre enn 50 minutter. På grunn av at skipet var overfylt fantes det altfor få livbåter. Fraktskip og minesøkerbåter som kom til klarte bare å redde 1239 mennesker opp fra det iskalde vannet. De øvrige omkom. Wilhelm Gustloffs passasjerer var hovedsakelig kvinner og barn.

Foranledningen var at Den røde hær i begynnelsen av 1945 hadde trengt inn i Øst-Preussen. Med sin brutale og raske fremferd spredte den panikk blant den tyske sivilbefolkningen. Stalins soldater gjorde seg fra første stund av skyldige i grove krigsforbrytelser. De sovjetisk-okkuperte områdene ble gjenstand for nådeløse massakrer, plyndring, voldtekter og deportasjoner. I de områder hvor man hadde mulighet til det, prøvde den fortvilte befolkningen å komme seg i sikkerhet ved å søke ut mot de tyske byene ved Østersjøen som ennå ble forsvart av Wehrmacht. Veiene som gikk mot kysten ble fylt av milelange kolonner med flyktninger som håpet å få plass på et av flyktningskipene som gikk i skytteltrafikk mot de tryggere områdene lenger vest.

Image

I ly av mørket la skipet ut med kurs vestover. Av frykt for russiske ubåter og fly var skipet mørklagt. Men da kapteinene - det var fire av dem om bord - hørte at de ble møtt av et annet tysk fartøy, satte de på lanternene for å unngå kollisjon.
Det gjorde det mulig for den russiske ubåten "S 13" å observere skipet. Like etter klokken ni om kvelden ble "Wilhelm Gustloff" truffet av tre torpedoer og sank i løpet av en times tid. Mange tusen ble innesperret under dekk og fulgte skipet til bunns. Flere av livbåtene var etterlatt i havnen, andre var fulle av is og kunne ikke brukes. Andre båter som fulgte skipet forsøkte å redde så mange som mulig, hjerteskjærende scener utspant seg, de fleste frøs ihjel og druknet i det mørke havet. Bare 1252 mennesker ble reddet.

Det sovjetiske ubåtmannskapet under kommando av kaptein Aleksandr Ivanovitsj Mariensko trodde det var et troppetransportskip de hadde senket. Det var også i alle år den offisielle russiske forklaringen.

Wilhelm Gustloff var på 25 484 bruttotonn, hadde en lengde på 208,50 meter, en bredde på 23,60 meter, 9500 hestekrefter, en fart på inntil 15,5 knop, og kunne ta 1465 ordinære passasjerer og 426 besetningsmedlemmer. Skipet ble bygget hos Blohm und Voss i Hamburg. Det ble sjøsatt i Kiel i 1938, og var det første skipet i verden bygget for cruisevirksomhet, gjennom det tyske Kraft durch Freude-programmet. Wilhelm Gustloff ble disponert av rederiet Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffahrtsgesellschaft, frem til det ble omgjort til lasarettskip for den tyske marinen den 22. september 1939. Skipet ble oppkalt etter en tysk nazist som ble skutt i 1936 i Sveits.

Senkningen av Wilhelm Gustloff blir regnet som den største katastrofe i sjøfartshistorien. Det strides den dag i dag mellom historikere og krigsakademikere om det var en ren krigsforbrytelse eller en krigshandling. Noen velger og forsvare handlingen grunnet ubåt offiserene ombord selv om de fleste var kvinner og barn.

Image

_________________
1989 w201 2.5 16. 1983 KP60. Not putting miles on your car is like not having sex with your girl friend so she'll be more desirable to her next boy friend.


Last edited by OM617 on Mon 06 Jul 2009 23:06, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Jan 2009 20:32 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Nick Paumgarten skriver om heiser og deres liv i the Newyorker.
Nicholas White historie er en temmelig kjip opplevelse :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Jan 2009 23:50 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 22:18
Posts: 308
Location: Horten
Tror kanskje han droppet å kjøre heis de nærmeste dagene :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009 23:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Litt uvisst hvor denne passer inn, jeg prøver meg i denne tråden :D

Image

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 May 2009 21:38 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
www.TED.com er en fantastisk side med foredrag, virkelig verdt og kikke i innom - tok en rask matbit nå og så en gammel godbit.

Sir Ken Robinson prater om hvorvidt dagens skolesystem dreper kreativiteten hos unge mennesker . . .


http://www.ted.com/index.php/talks/ken_ ... ivity.html

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Oct 2009 11:55 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Oct 2009 15:20 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
Asn wrote:
www.TED.com er en fantastisk side med foredrag, virkelig verdt og kikke i innom - tok en rask matbit nå og så en gammel godbit.


Takk for den, ble fasinert av hvordan de 'morphet' New York med hvordan det så ut der før europeerne kom og dagens New York :)

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Nov 2009 19:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Why Does John Baeder Paint Diners?


http://observatory.designobserver.com/e ... ntry=11647


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Dec 2009 18:39 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
"There is No Why"

Image


http://observatory.designobserver.com/e ... entry=7137


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Dec 2009 22:39 
http://www.mjoesormen.no/littomseljordsormen.htm

Vårt svar på Lockie.....


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Dec 2009 17:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Her prater vi herlig tur!
Ble sittende og lese og kikke i laaang tid, hadde det vert fett og gjort noe slikt selv? Åjess!


http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Dec 2009 19:36 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
Asn wrote:


Takk for linken! Man får igjen bekreftet hvor man finner røverlandene. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 15 Dec 2009 00:35 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Feb 2007 15:32
Posts: 607
Location: Posh grunn
http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/[/quote]

Åh hva fett!

Klikket på linken tidligere i dag,men hva fikk jeg se!
Jupp en dude med flette!
Langt hår,hestehale osv er cool,men flette!Det er skummelt som klovner etter kl 18.00.
Det vet vi alle folkens,slikt høres hjemme på folk som hører på worldmusic,sjonglerer med små sandposer laget i inkamønster,går på stylter og alt annet rævva gjøglerdritt!

Ok,fare for å få et par på nakken her vet jeg,men jeg anser mitt utsagn som svært klokt og riktig,dette igjen basert på min 36 år gamle livsplattform tuftet på dyptgående sosialantropologiske studier.

Anyway,listet meg inn på linken en gang til,må si det er inspirerende lesning!
Det er jo den ultimate måten å reise jorda rundt på!
Også i en svenske fra da de fremdeles lagde fete biler.Stas.
Alle skal liksom ut på blåmyra når de skal verden rundt,det er jo vel og bra,men da møter man vel ingen folk?
I en bil derimot,da kan man jo kjøre rundt med armen ut av vinduet,lukte,føle og ikke minst tute/vinke.
Jeg elsker havet,snakker av og til selv om frisk seilas,men etter å ha lest rundt på denne siden er det ikke lenger tvil i mitt sinn.
Det måtte blitt automobil,en groovy en.
Noen som har en Toyota rv2 til overs....

Image

Martini Gasolini

_________________
Ingen av dem var kule lenger når de nådde toppen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 15 Dec 2009 00:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Kjære onkel Mac da, denne tiper jeg du vil glede deg over og finne under treet om ikke mange dagene!


http://www.dagsavisen.no/kultur/boker/article427590.ece


Ps: det japsetekstilet må da få innpass i tråden over (gud bevare meg vel) spennende japser?

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 187 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group