It is currently Sun 20 Aug 2017 23:07



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 148 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:09 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
vegar wrote:
Når man seiler 1-1 system. For du har vel ikke vært 12 mnd ombord i et skip uten friperiodwr?

Jeg har fått goskrevet 12 mnd (eller var det 15 mnd?) fartstid basert på 2 år på maritim yrkesskole kommunikasjonseketronikk, 2 år teknisk maritim fagskole og 8 mnd i Sjøforsvaret.

951Sandvik wrote:
rpm wrote:
Crocs er genialt til innesko ombord i båter, ihvertfall er det det de fleste bruker iom jeg har lagt ned forbud med flippflopps. Sorte såler liker de ikke i forpleiningen så det utgår.

Altså du har funnet en side som heter Belgian Dandy som forsvarer bruken av røde bukser for kontinetkryssere. Akkurat.

Nå må du skille mellom fritid og arbeid. Dette med røde bukser og kryssing av Atlanterhavet er ikke noe jeg har funnet på, dette er en veldig gammel regel. Igjen, dette gjelder ikke handelsflåten. Du må gjerne like crocs, for meg så er det et like stort ikke-tema som å gå med joggebukse når man ikke jogger.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:14 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
kan hende du vil bli skuffet . For skal du løse videre sertifikat så er det kun seilende fartstid som gjelder, og det ville forundre meg om de godtok sjøforsvaret som fartstid også.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:21 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
951Sandvik wrote:
kan hende du vil bli skuffet . For skal du løse videre sertifikat så er det kun seilende fartstid som gjelder, og det ville forundre meg om de godtok sjøforsvaret som fartstid også.

Fikk godkjent 50/50 med seliende fartstid og fartstid på land. Var ihvertfall helt ok når jeg snakket med dem ang D5 for ca 10 år siden. Mulig at reglene er endret i dag. Gjør uansett ikke så mye, D5L holder i massevis for meg.


Last edited by rpm on Tue 09 Jul 2013 13:22, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:21 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
Tror du bør lese omigjen hva som godskrives av Sjøfartsdirektoratet som fartstid. Det er uansett ikke gyldig lengre da maritime sertifikater bare gjelder i 5 år før du må fornye, og fartstiden må være i løpet av de 5 siste år (guess how I know?? :( ). Du har vel heller ikke sikkerhetsopplæring i henhold til gjeldende STCW?

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:23 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
vegar wrote:
Du har vel heller ikke sikkerhetsopplæring i henhold til gjeldende STCW?

Har sikkkerhetskurs for offshore (husker ikke i farten hva det heter). Tok dette i Horten når jeg gikk på høyskolen.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:25 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
rpm wrote:
Jeg har fått goskrevet 12 mnd (eller var det 15 mnd?) fartstid basert på 2 år på maritim yrkesskole kommunikasjonseketronikk, 2 år teknisk maritim fagskole og 8 mnd i Sjøforsvaret.

Etter den definisjonen der har jeg i så fall lengre "fartstid" enn deg, bortsett fra at jeg ikke har vært ombord i et skip i profesjonell sammenheng siden sikkerhetskurset i 1986. Da fikk jeg til gjengjeld ligge blaut i en Sea King, og dermed er jeg vel også pilot.

Hvilke bukser kan man forresten gå med om man har tatt Nesoddferga eller vært på fylle-grill-fest på en øy i Sandviksbukta?

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:27 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
Sjøfortsvarets fartstid gjelder, men man må seile og man får bare fartsid for tiden ombord i et marinefartøy, og det skal selvsagt være relevanse mellom tjenesten ombord og videre sertifikat. Jeg var feks moromann ombord i Knm Djerv og fikk godkjennt 10 mnd for å løse M4M. Hadde jeg vært kokk, styrepinne eller artellerist så hadde jeg ikke fått sertifikat.
Rekruttskolen teller ikke, selv om Sjøforsvaret kaller leieren for Knm Harald Hårfagre ;)

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:28 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
rpm wrote:
vegar wrote:
Du har vel heller ikke sikkerhetsopplæring i henhold til gjeldende STCW?

Har sikkkerhetskurs for offshore (husker ikke i farten hva det heter). Tok dette i Horten når jeg gikk på høyskolen.

Det har kommet nye krav siden det, og offshore (OLF) er ikke det samme som STCW :)

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:30 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
vegar wrote:
Det har kommet nye krav siden det ;)

Skjønner jo det. Men det er neppe mer enn et oppfriskningskurs som skal til. Er uansett ikke noe issue. :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:39 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
rpm wrote:
vegar wrote:
Det har kommet nye krav siden det ;)

Skjønner jo det. Men det er neppe mer enn et oppfriskningskurs som skal til. Er uansett ikke noe issue. :)


Ikke om det er mer en 5 år gammelt , da må du nok ta det hele opp igjen .

Nå er det nye regler på dette igjen og det er nå STCW 2010 som gjelder.

Som seilende har jeg vært unnlatt oppgradering av sikkerhetskurs siden 2005 , men må nå ta en slik før neste sertifikatfornying i 2016. Nytt av Stcw2010 er også Ecdis/ais og Bridge(engine) resource managment .


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:55 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
Jeg tror vi konkluderer med at rpm ikke er i nærheten av å ha noe Kystskippersertifikat

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 14:15 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
Nei men fritidsbåt sertifikat holder vel til de båtene han skal gå med.

Forøvrig så ville ikke en dame i gjensidige forsikre en slik 16" jolle på meg da jeg ikke hadde båtførerprøven. D1 hadde hun ikke hørt om. :oops:


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 14:19 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
vegar wrote:
Jeg tror vi konkluderer med at rpm ikke er i nærheten av å ha noe Kystskippersertifikat

Har da aldri påstått at jeg har kystskippersertifikatet heller. Dog har jeg teorien for D5, som heller ikke er særlig ulik som for D5L.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 15:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
rpm wrote:
vegar wrote:
Jeg tror vi konkluderer med at rpm ikke er i nærheten av å ha noe Kystskippersertifikat

Har da aldri påstått at jeg har kystskippersertifikatet heller. Dog har jeg teorien for D5, som heller ikke er særlig ulik som for D5L.



Så hvorfor i hele tatt nevne hva du har av eksamen?? Si enkelt og greit at du har Fritidbåtsertifikat D5L. Du prøver å få folk til å misforstå hva slags sertifikat du har ;)

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 16:22 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
vegar wrote:
Så hvorfor i hele tatt nevne hva du har av eksamen?? Si enkelt og greit at du har Fritidbåtsertifikat D5L. Du prøver å få folk til å misforstå hva slags sertifikat du har ;)

Nå er du bare vrang, Veggis. En eksamen forteller jo hva slags offisiell kompetanse man har, mens et sertifikat i tillegg forteller hva man har lov til. Fartstid er ikke definert, det får man selv om man bruker all tid på rusthakking. Ergo, D5L med eksamen D5. :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 148 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group