It is currently Sun 20 Aug 2017 23:07

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 148 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:09 

vegar wrote:
Når man seiler 1-1 system. For du har vel ikke vært 12 mnd ombord i et skip uten friperiodwr?

Jeg har fått goskrevet 12 mnd (eller var det 15 mnd?) fartstid basert på 2 år på maritim yrkesskole kommunikasjonseketronikk, 2 år teknisk maritim fagskole og 8 mnd i Sjøforsvaret.

951Sandvik wrote:
rpm wrote:
Crocs er genialt til innesko ombord i båter, ihvertfall er det det de fleste bruker iom jeg har lagt ned forbud med flippflopps. Sorte såler liker de ikke i forpleiningen så det utgår.

Altså du har funnet en side som heter Belgian Dandy som forsvarer bruken av røde bukser for kontinetkryssere. Akkurat.

Nå må du skille mellom fritid og arbeid. Dette med røde bukser og kryssing av Atlanterhavet er ikke noe jeg har funnet på, dette er en veldig gammel regel. Igjen, dette gjelder ikke handelsflåten. Du må gjerne like crocs, for meg så er det et like stort ikke-tema som å gå med joggebukse når man ikke jogger.

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:14 

kan hende du vil bli skuffet . For skal du løse videre sertifikat så er det kun seilende fartstid som gjelder, og det ville forundre meg om de godtok sjøforsvaret som fartstid også.

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:21 

951Sandvik wrote:
kan hende du vil bli skuffet . For skal du løse videre sertifikat så er det kun seilende fartstid som gjelder, og det ville forundre meg om de godtok sjøforsvaret som fartstid også.

Fikk godkjent 50/50 med seliende fartstid og fartstid på land. Var ihvertfall helt ok når jeg snakket med dem ang D5 for ca 10 år siden. Mulig at reglene er endret i dag. Gjør uansett ikke så mye, D5L holder i massevis for meg.

Last edited by rpm on Tue 09 Jul 2013 13:22, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:21 

Tror du bør lese omigjen hva som godskrives av Sjøfartsdirektoratet som fartstid. Det er uansett ikke gyldig lengre da maritime sertifikater bare gjelder i 5 år før du må fornye, og fartstiden må være i løpet av de 5 siste år (guess how I know?? :( ). Du har vel heller ikke sikkerhetsopplæring i henhold til gjeldende STCW?

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:23 

vegar wrote:
Du har vel heller ikke sikkerhetsopplæring i henhold til gjeldende STCW?

Har sikkkerhetskurs for offshore (husker ikke i farten hva det heter). Tok dette i Horten når jeg gikk på høyskolen.

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:25 

rpm wrote:
Jeg har fått goskrevet 12 mnd (eller var det 15 mnd?) fartstid basert på 2 år på maritim yrkesskole kommunikasjonseketronikk, 2 år teknisk maritim fagskole og 8 mnd i Sjøforsvaret.

Etter den definisjonen der har jeg i så fall lengre "fartstid" enn deg, bortsett fra at jeg ikke har vært ombord i et skip i profesjonell sammenheng siden sikkerhetskurset i 1986. Da fikk jeg til gjengjeld ligge blaut i en Sea King, og dermed er jeg vel også pilot.

Hvilke bukser kan man forresten gå med om man har tatt Nesoddferga eller vært på fylle-grill-fest på en øy i Sandviksbukta?

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:27 

Sjøfortsvarets fartstid gjelder, men man må seile og man får bare fartsid for tiden ombord i et marinefartøy, og det skal selvsagt være relevanse mellom tjenesten ombord og videre sertifikat. Jeg var feks moromann ombord i Knm Djerv og fikk godkjennt 10 mnd for å løse M4M. Hadde jeg vært kokk, styrepinne eller artellerist så hadde jeg ikke fått sertifikat.
Rekruttskolen teller ikke, selv om Sjøforsvaret kaller leieren for Knm Harald Hårfagre ;)

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:28 

rpm wrote:
vegar wrote:
Du har vel heller ikke sikkerhetsopplæring i henhold til gjeldende STCW?

Har sikkkerhetskurs for offshore (husker ikke i farten hva det heter). Tok dette i Horten når jeg gikk på høyskolen.

Det har kommet nye krav siden det, og offshore (OLF) er ikke det samme som STCW :)

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:30 

vegar wrote:
Det har kommet nye krav siden det ;)

Skjønner jo det. Men det er neppe mer enn et oppfriskningskurs som skal til. Er uansett ikke noe issue. :)

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:39 

rpm wrote:
vegar wrote:
Det har kommet nye krav siden det ;)

Skjønner jo det. Men det er neppe mer enn et oppfriskningskurs som skal til. Er uansett ikke noe issue. :)

Ikke om det er mer en 5 år gammelt , da må du nok ta det hele opp igjen .

Nå er det nye regler på dette igjen og det er nå STCW 2010 som gjelder.

Som seilende har jeg vært unnlatt oppgradering av sikkerhetskurs siden 2005 , men må nå ta en slik før neste sertifikatfornying i 2016. Nytt av Stcw2010 er også Ecdis/ais og Bridge(engine) resource managment .

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 13:55 

Jeg tror vi konkluderer med at rpm ikke er i nærheten av å ha noe Kystskippersertifikat

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 14:15 

Nei men fritidsbåt sertifikat holder vel til de båtene han skal gå med.

Forøvrig så ville ikke en dame i gjensidige forsikre en slik 16" jolle på meg da jeg ikke hadde båtførerprøven. D1 hadde hun ikke hørt om. :oops:

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 14:19 

vegar wrote:
Jeg tror vi konkluderer med at rpm ikke er i nærheten av å ha noe Kystskippersertifikat

Har da aldri påstått at jeg har kystskippersertifikatet heller. Dog har jeg teorien for D5, som heller ikke er særlig ulik som for D5L.

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 15:16 

rpm wrote:
vegar wrote:

Har da aldri påstått at jeg har kystskippersertifikatet heller. Dog har jeg teorien for D5, som heller ikke er særlig ulik som for D5L.

Så hvorfor i hele tatt nevne hva du har av eksamen?? Si enkelt og greit at du har Fritidbåtsertifikat D5L. Du prøver å få folk til å misforstå hva slags sertifikat du har ;)

Profile  

PostPosted: Tue 09 Jul 2013 16:22 

vegar wrote:
Så hvorfor i hele tatt nevne hva du har av eksamen?? Si enkelt og greit at du har Fritidbåtsertifikat D5L. Du prøver å få folk til å misforstå hva slags sertifikat du har ;)

Nå er du bare vrang, Veggis. En eksamen forteller jo hva slags offisiell kompetanse man har, mens et sertifikat i tillegg forteller hva man har lov til. Fartstid er ikke definert, det får man selv om man bruker all tid på rusthakking. Ergo, D5L med eksamen D5. :D

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 148 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]