strada wrote:
Interessant bok om styre og vanstyre av Fiat gjennom tidene, italiensk industri- og fagforeningspolitikk, sterke personligheter i Fiatkretser, interne maktkamper og kampen for overlevelse i bilindustrien. Den handler mer om hva som foregikk på styrerommene enn fabrikksgulvet. Agnellifamiliens posisjon i Italia er jo også fasinerende. Boken mangler en del om selve bilmerkene og modellenes betydning for selskapet, og den ville vært mye mer interessant med utdypninger av for eksempel hvorfor enkelte modeller floppet enn finurlige finansløsninger. Boken er vel strengt tatt mer i kategorien ”management litteratur” enn historie. Som bakgrunnsteppe for å vurdere Fiat/Chrysler i fremtiden er den absolutt pensum. Sergio er for øvrig ingen smågambler og litt av en karakter. Men det må du nesten være skal du få GM til å punge ut for å slippe å kjøpe Fiat og å få 35% av Chrysler uten å betale en dollar. Terningkast 4.
En bok å ønske seg altså.
Stod der noe om genistreken i forbindelse med "flukten fra GM" da? GM forpliktet seg til å bruke FTP's 1,9 oljebenner i alle sine merker i 5 år. Noe som vel er hovedårsaken til at liket fortsatt fiser !? Skulle vært morro å vært flue på veggen når den gikk gjennom, eller kanskje på vei ut av det møtet....

_________________

-54 BSA B33 / -77 FIAT 127 Special, Edizione Abarth / -77 FIAT 128 3P / -81 Camp-Let GT / -94 FIAT Punto " Viper" Edizione Corsa / -11 FIAT Grande Punto / -13! Alfa Romeo 159 SW TI