It is currently Wed 23 Aug 2017 00:26

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 125 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject: fotografia
PostPosted: Thu 17 Jun 2010 18:54 

Nerder, kom frem!
Jeg vet jeg ikke er alene om og interessere meg for foto her inne,
ei heller om og ha en dragning mot skjit og teknikk.
Er selv for nybegynner og regne da jeg kun har holdt på siden mai i fjor, men vet det er folk her med langt mere erfaring.

I denne tråden kan vi uhemmet skryte, spørre om råd og vink eller bare presentere noe som er relatert til foto andre kan ha glede av og se / lese.
Linker, bilder og erfaringer er velkomment!

Jeg starter med føste testbilde tatt med mitt nye objektiv, en Sovjetisk Jupiter-9 85/2 portrett linse med 15 bladers blender.
Etter litt lesing på diverse nettsider ble klar over var ren russisk rulett rent kvalitetsmessig, men har man flaks gir linsen veldig gode resultater for 1/10 av hva man må ut med for og få noe lignende nytt.
Mitt er av de senere, laget i 72 mens kvaliteten fremdeles var sånn nesten jevn så jeg tok en sjans ettersom selger insisterte på at linsen var "mint", og ikke hadde noe problemer what so ever.
Komplett med papirer, macro ringer og orginal embalasje. De senere årgangene kjennes på fargen sort, fremfor de tidligere som hadde alu finish. Første to siffre i serie nr. indikerer produksjonsår.

Jeg endte opp med og betale £90 ink frakt hos en mann ved navn Nils, bosatt i Latvia.

Mitt første intrykk var at linsen er bygget som en tanks - tung og veldig solid, men med super "flytende" fokus ring og trinnløs blender med låsefunktion.

Med på kjøpet fulgte også en M39 til EOS adapter så det var bare og hekte linsen på mitt Canon 50d.

Her er første testbilde, helt uredigert, kamera med fabrikksoppsett og i full size tatt i hagen for noen timer siden.
Avstand til nissen ≈ 1.5m blender @ f2.0, Hoya UV filter fra 80tallet montert.

Travelt de neste dagene men kommer tilbake med noe mere spennende testing, vil da også jobbe meg gjennom blenderen for og se om det blir skarpere utover.
Første konklusjon er at jeg liker hva den leverer, deilig fargegjenngivelse og stålkontroll på dybdeskarpheten bare håleddet blir mer trent.

Bestilte i dag også en adapter med fokus bekreftelse, for og gjøre det lettere i sterkt/dårlig lys og treffe på fokus.

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jun 2010 19:59 

Rått bilde! Men litt vel skummelt for min smak....

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jun 2010 22:08 

Sinna nisse gitt :) Han er ikke 100% skarp, men det er nok ikke så lett på 85/2 uten hjelpemidler på kamera som er spesielt bra tilpasset manuell fokus heller (som jeg antar det ikke er på 50D). Herlig dybdeeffekt med så lav dybdeskarphet som åpen blender gir her.

Jeg er såpass old school at jeg ikke liker hovedmotivet i senter - jeg vil ha det rundt det gyldne snitt (1/3 inn fra begge kanter i et av de fire hjørnene) så får du mer spennende inndeling av flatene i bildet. Her er det feks dratt til det ekstreme hvor jeg plasserte stresskofferttypen helt oppe i hjørnet:

Image
I sin tid tatt med Summicron-M 50 f:2, bl 2,8 på ganske kornete Kodak T400CN.

Spennende å høre om såpass uortodoks optikk fra fotoutstyrets gullalder, keep em coming :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jun 2010 22:30 

skeken wrote:
Sinna nisse gitt :) Han er ikke 100% skarp, men det er nok ikke så lett på 85/2

Jeg er såpass old school at jeg ikke liker hovedmotivet i senter - jeg vil ha det rundt det gyldne snitt

Var litt vrien i det lyset, så håper jeg skal få litt hjelp av en AF confirm adapter - ikke noe billig kina, så den bør være nøyaktig.

Absolutt helt enig med deg hva anngår plasering av hovedmotiv, banket bare på med fire bilder og av de ble dette skarpest.
En ren test, lover og skjerpe meg til neste gang :wink:

Ditt med Kodak T400CN er litt artig, ett veldig godt eksempel på balenasen mellom det tiltalende og det kjedelige. Arkitektur skal ha bra mye og by på om det skal fungere alene.

Gleder meg til og se mere fra deg i fototråden, om du legger ut mere der :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 18 Jun 2010 13:26 

Fin tråd. Nå har jeg tatt ekstremt lite bilder den siste tiden, men kanskje jeg finner ett eller annet i arkivet...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 19 Jun 2010 10:35 

Image

Nokon som har prøvd? :)

2013 Twizy
2014 Cactus

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 22 Jun 2010 11:20 

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jul 2010 03:09 

Thinking Outside of the Box - Bending Automobiles the Fun House Way.

http://searchapa.us/wordpress/wordpress/?p=357#more-357

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 04 Aug 2010 23:47 

Nice one mr O!

Jeg har nylig gått til innkjøp av Olympus sitt legendariske XA kompaktkamera - og sitter stadig i timer og ser på bilder tatt med dette på flickr, ett annent kompakt jeg har i kikkerten om dagen er ett Yashica t4, som jeg også har tilbrakt timer med resultatbildekikking på.

Det som slår meg er følgende, der XA lener seg i rettning kunst virker det som om t4 brukere heler mot erotica.

Merkelig greie, hva skyldes dette?

Andre som har bitt seg merke i lignende ting?

fikk adapter for bruk av Leica-R objektiver på Canon eos i dag,
egentlig for og kunne bruke en Summicron jeg har liggende, men den er ikke her jeg er - det var derimot Angenieux f/3.5 70-210 som måtte testest.

Trolig tidenes dølleste bilde, ikke helt i fokus men det er underordnet da det er farge og bokeh jeg ville se hvordan ble. Jeg liker´n

metadata sier f2/50mm da adapteren er fixed.
Image

Industar 50-2 50mm har også dukket opp.
Som forventet, mest en kuriositet.

Image

Blir blasse farger uten coating av glasset ? ( i allefall innbiller jeg meg at det er årsaken )

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 05 Aug 2010 08:54 

Knall effekt på bildet med Angenieux`en! Du har dermed 140-420mm (?) kvalitetsglass med fast F3.5, da snakker vi!

Udda greier den industaren, EOS 50D kopi?

Mangel av coating skulle ikke påvirke fargene som sådan, den er der primært for å fjerne reflekser fra strølys som kommer fra sidene og inn på frontelementet.

Kunst/erotica-preferanser hos (nye?) brukere av folkeklassikere som XA og T4 var nytt for meg og..

Kjekk type i en dyrepark i sommer..
Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 05 Aug 2010 10:08 

skeken wrote:
Knall effekt på bildet med Angenieux`en! Du har dermed 140-420mm (?) kvalitetsglass med fast F3.5, da snakker vi!

Udda greier den industaren, EOS 50D kopi?

Mangel av coating skulle ikke påvirke fargene som sådan, den er der primært for å fjerne reflekser fra strølys som kommer fra sidene og inn på frontelementet.

Kunst/erotica-preferanser hos (nye?) brukere av folkeklassikere som XA og T4 var nytt for meg og..

Kjekk type i en dyrepark i sommer..

Angenieux´n er ikke dum nei, ett aldrig så lite røverkjøp.
Den er så veldig Fransk i bruk, myk som en DS på zoom og fokus.

industaren er den bittelille linsen som sitter på EOS 50D´n med adapter. M39 - eos, er vel en Tessar kopi. :wink:
Ser ut som den jeg fikk er langt dårligere enn mye jeg har sett resultatene fra på nett. Sikkert laget etter lunsj en fredag.

Er nok mye nye brukere som har fått øynene opp for XA og t4 ja,
jeg er en av de - jeg skulle egentlig ha ett Ricoh gr1 men selgeren ombestemte seg, så da ble det en XA så lenge til det duker opp en fornuftig priset en.

Merkelig fenomen, men temmelig tydelig etter bokstavlig talt kiking på tusenvis av bilder på flickr.

Jeg hadde blitt seriøst bekymret om jeg møtte på den grønne karen der, samtidig som han unektelig ser ut til og kunne ha blitt en riktig så frekk klokkerem :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 05 Aug 2010 10:31 

Asn wrote:
industaren er den bittelille linsen som sitter på EOS 50D´n med adapter. M39 - eos, er vel en Tessar kopi. :wink:

<plystrende> :oops:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 05 Aug 2010 10:45 

skeken wrote:
Asn wrote:

<plystrende> :oops:

Slettes ikke noe og sparke i grusen for,
sjekk hva Zenit sysler med om dagen :D

http://www.zenit-camera.com/

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 11 Aug 2010 16:14 

Så. Hvem latt seg friste?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23593959

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 16 Aug 2010 16:03 

Ligger ett Summicron-R 50mm f2.0 på finn nå til kr1500,
Jeg kjøpte selv nettopp det andre selgeren hadde liggende og har det på mitt R4 / 50d med adapter. Strålende fornøyd!
Vurderer og snappe opp det andre selv også om ingen andre gjør det sanart. Seriøst billig.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23557780

Var nydelig kveldslys her om dagen, første bildet tatt med Summicron på 50d. Litt tullete bilde, men gir en indikasjon på hva det leverer.
Så sikkert smart ut i morgenkåpe og tøffler :wink:

Image

Last edited by asn on Tue 07 Sep 2010 14:31, edited 1 time in total.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 125 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]