It is currently Mon 21 Aug 2017 19:56

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 125 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: fotografia
PostPosted: Wed 12 Jun 2013 21:04 

strada wrote:
Litt usikker på om jeg har forstått dette, men du har forgiftet hushjelpen? :wink:

Hushjelpen har forgiftet seg selv, og om hun oppdager at jeg har dokumentert det blir jeg etter all sansynlighet forgiftet jeg også :D

Profile  

PostPosted: Thu 13 Jun 2013 10:27 

asn wrote:
strada wrote:
Litt usikker på om jeg har forstått dette, men du har forgiftet hushjelpen? :wink:

Hushjelpen har forgiftet seg selv, og om hun oppdager at jeg har dokumentert det blir jeg etter all sansynlighet forgiftet jeg også :D

Du får gjøre som eks-kona til Putin: se opp for polonium i teen :wink:

Fint image forresten, men jeg skjønte ikke helt teknikken jeg heller...?

Profile  

PostPosted: Thu 13 Jun 2013 14:01 

Rapper bildet fra nett for å illustrere. Dette er hva man sitter igjen med etter å ha trukket løs bildet på fuji fp-100c instant film.
En mørk skitten sak med klissete kjemi og papir på. Dette er egentlig et negativ på ca 10x8 cm, ergo potensielt sett en helt abnorm oppløsning!

Når jeg har tatt et bilde trekker umiddelbart vekk papiret rundt og legger så ngativet til tørk. Så legger jeg dette i lunket zalovann en times tid, før jeg skal i gang med jobben. Dette for å fjerne kjemirester og få løs resten av papiret som er klistret til negativet. Henger dette til tørk og taper så det tørre negativet med emulusjonsiden ned mot en glassplate.
(jeg fjernet kjemien og skjit for å unngå riper i denne, det er ikke noe must) og tapen er for å forhindre at dovasken med klor sniker seg inn og ødelgger noe. Så fukter jeg mårhårspenselen (forde det er den mykeste av dem) med vann og drypper en liten mengde klorholdig dovask på baksiden av negativet. Denne er dekket av et sort lystett lag. Stryker rundt med penselen til det sorte går i oppløsning og blir til sortish skum. Skyller av og gjenntar etter behov. Løsner negativet fra glassplaten, skyller i vann og dupper det gjennom zalovan (med EN dråpe) igjen, nå for å få vannet til å renne lettere av, dette forhindrer flekker på negativene. Henger opp til tørk på ny og scanner når det er tørt. Gjort rett blir negativene så gode at du må bikke sekssiffrede beløp for å få noe digitalt som er i nærheten. Hvert bilde koster ca en tier og kamera jeg bruker gav jeg 250,- for. Ok, et røverkjøp, men like fult, pang for pengene, dessuten moro!

Image

Profile  

PostPosted: Fri 14 Jun 2013 10:53 

og til sammenligning, slik ser negativet ut rett ut av scanneren, helt uten etterbehandling. Nei, det er ikke en app jeg har på telefonen :wink:

Image

Profile  

PostPosted: Sat 15 Jun 2013 22:55 

Vært en gledens dag, endelig fikk jeg handlet meg nytt glass! Denne kom i posten i dag :D

blir nok for det meste satt på 5D'en, men til tider også på 1D'en om jeg trenger litt trangere brennvidde(1,3 crop=45,5mm).

Image

Profile  

PostPosted: Sun 16 Jun 2013 23:04 

Grattis! Lysstyrke er den mest åpenbare hellige gral, også 1,4 da! Så også fast brennvidde, det er få av de store gutta som jukker med store zooms :wink: (Klar for en pancake 1,7 kjenner jeg)..

Apropos lyssterk, zoomkompakt riktignok: De som er ute etter lyssterk alltid-i-lomma-kompakt bør slå til på denne grisebillige saken på finn. Enorm value for money nær sagt uansett hva man sammenligner med!
Image

..og skikkelig tøft resultat asn 8)

Profile  

PostPosted: Fri 24 Jan 2014 02:02 

Handelen må gå sin gang.. det kjenner vel de fleste til?!
Men denne gangen endte jeg faktisk i motsatt ende av skalaen når jeg handlet. Jeg ville ha en 50mm, og FotoVideo hadde såpass godt tilbud at jeg måtte bare slå til.
Det ble en Canon EF 50mm f1.8 II til 599,- på nyttårstilbud. Jeg hadde EF 50mm f1.4 før, men byttet denne ut når jeg kjøpte 35L. Men falt altså for fristelsen for å handle en 50mm igjen. Siden dette er så billig for så lite er faktisk denne bedre å ha enn f1.4-versjonen. Men det blir nok en 50L en vakker dag :)

Den ser litt snål ut på 1D'en, så måtte jo bare teste. Den blir nok mest brukt på 5Den, da får man en "liten og kompakt" pakke der det trengs - bytur, reise osv.
Image

I det siste har jeg også siklet veldig på EF 135mm f2L...den ser rett og slett bare herlig ut, så den må man nok få seg etterhvert.
Sikler selvsagt på 85L også. Men jeg trenger rask og presis AF, så da utgår egentlig 85L.
Bare å se det store åpne frontelementet gir godfølelse på disse objektivene!

Profile  

PostPosted: Tue 25 Feb 2014 00:18 

Kommer nettopp fra fotoklubbmøte der vi hadde besøk av fotograf Tore Røyneland fra Oslo. Han viste bilder fotofirmaet hans har tatt innen reklame osv.

Men det artigste og beste bildene jeg syntes han viste var sine private gatefoto fra 70-tallet og opp til 90-tallet fra Paris, Amsterdam og Berlin.
Leica M4 med 35mm f1.4 gjemt inni jakka, og skudd fra hofta.

Han viste også gamle analogbilder på en lysboks. Helt fantasiske reklamebilder fra 80-90-tallet. Fargene på disse var helt fenomenale, tviler neppe noen skjerm klarer å gjengi bilder så bra som dette. Mange av disse bildene skulle mange slitt med å tatt i dag og redigert på PC, men de han viste var altså tatt med stoor film og redigert analogt. Helt rått!

Legger ved et lite bilde av lysboksen han hadde med, med et bilde oppå:
Image
(Bildet som ligger på her er sammensatt av 5-6 bilder)

Må si at inspirasjonen var stor og motivasjonen fikk litt puls igjen.
Meget dyktig fotograf dette!

Profile  

PostPosted: Fri 25 Apr 2014 16:46 

Leica T! Polering, minutt for minutt....

"The Most Boring Ad Ever Made?"
http://vimeo.com/92073118

Profile  

PostPosted: Fri 25 Apr 2014 20:15 

Kristian V. wrote:
Leica T! Polering, minutt for minutt....

Imponerende bygg på huset, men de to objektivene ved lansering lever visst ikke helt opp iflg Steve Huff. Men kameraet er visst topp (selv om de nok en gang utelater innebygget EVF!).
Egen helt ny fatning er jo litt spesielt, men de ønsket visst å gi folket alternativer noe under M-pris. Og adapter til M er såklart en option.

Flotte sheet films kristianv! Apropos kom jeg på at jeg har orginale slides i 8x10 tom brukt i en eller annen sammenhegn ved lanseringen av XM. HELT rå kvalitet!

Image

Profile  

PostPosted: Fri 25 Apr 2014 21:54 

Syke de kontaktene der Skeken, burde borge for helt grei oppløsning om man skulle ønske å blåse opp litt :P
Leica T? Totalt fjollete, all den tid det ikke tilbyr noe som ikke allerede finnes fra før til 1/3 av prisen. Jeg knuser ikke sparegrisen.

Profile  

PostPosted: Wed 10 Jun 2015 21:33 

..og velkommen til verden Leica Q!

Jeg merker jeg ble særdeles nyskjerrig og smått i ekstase over denne lille tassen med FF-sensor.
Har snust litt på et lite full frame-hus for hverdags og tur/knipsebruk. Alternativet har vært Sony A7.
Men så har det dukket oppe noe spennende, nemmelig nye Leica Q!

http://www.stevehuffphoto.com/2015/06/1 ... teve-huff/

https://luminous-landscape.com/leica-q- ... interview/

http://www.dpreview.com/previews/leica-q-typ116

https://www.youtube.com/watch?v=0J1I114naEI

Men så var det den prisen da....! :roll:

Profile  

PostPosted: Fri 12 Jun 2015 07:27 

Leica Q, jeg ble også helt solgt da jeg leste omtale hos Steve huff! Endelig noe mindre og rimeligere -i den grad 37 lapper er rimelig, men det er MED glass da! Fullformat med innebygget EVF -som gjør den til det T og X dessverre aldri ble: en fullverdig mini-M, eller CL om du vil.

Ser deilig ut
Image

Jeg er forresten fortsatt på speilløst, men har gått over til Fuji X-E1, en ganske ny verden prestasjonsmessig. Fravær av lowpass-filter hindrer moire helt og en brikke som gir deilige støyfrie naturlige toner, og stort pluss for innebygget EVF. Anbefaler å prøve Fuji X, selv om glasset er noe større enn micro4/3 og Olympus PEN. Ellers er jo Sony RX1 veldig applaudert om du skal ha fullformat, men også her er det ekstern EVF, samme ulempen som på PEN. Og der er jo prisen ikke såå langt unna Leica Q heller. Skal ikke være enkelt :wink:

Image

Profile  

PostPosted: Fri 12 Jun 2015 20:05 

Min konklusjon er at til 37,000,- så klarer jeg meg fortsatt fint med Canon 5D mkII og 35L som "lommekamera".
Optikk til nåværende kameraer står heller på listen. Canon 300mm eller 400mm f2.8L IS (Heller dette enn en Leica Q, til ca samme pris) og Canon 135L..

Profile  

PostPosted: Wed 17 Jun 2015 11:44 

Leica med tullesøker og fast optikk til 37 store? Ikke noe som får meg til å krølle tærne i begeistring, hadde de solgt det med M fatning og uten optikk til 25k så kanskje, men det hadde vel spist for mye av M240 salget. M240 er forøvrig den første digitale M jeg faktisk kunne tenkt meg, lånte en M-P versjon her forleden, den fikk virkelig min Summicron fra 1954 til å gløde :)

RX1 går for rundt 8k om dagen, men har etter min mening et brukergrensesnitt som gjør det tett optil udugelig, når man ser A7 med den supre 35/2.8 for samme penger (som gir muligheten til å hekte på all mulig slags obskur optikk!) blir den langt mer fristende.
Vurderer en A7 med 35/55 og adapter for M om dagen selv, men spør vel om ikke X-E1 jeg har fra før fungerer like godt til mitt bruk, det som frister mest er ff sensoren som A7 byr på da jeg har en liten skog av 35mm glass som ikke helt kommer til sin rett på crop. På den annen side sliter A7 med ordentlig M vidvinkler så da er vel M4 det beste valget tross alt :wink:
Lommekamera heter GR1v :D

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 125 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]