It is currently Mon 26 Jun 2017 14:09

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Next
Author Message
 Post subject: Re: For den matglade
PostPosted: Wed 06 Mar 2013 23:52 

strada wrote:
Et helt ekstremt godt tilbud og en svært sjelden anledning! Denne er et absolutt must for alle med interesse for det italienske landbruk og cultura.

35 produsenter fra øverste hylle byr på 300 viner, og det mangler ikke på viner i høyere prislag. Alt for 350 kroner. Denne blir fullbooket i løpet av noen timer.

http://vinofil.no/vinitalia

Da ses vi kanskje med et glass i hånden i møblerte omgivelser?

Image

Image

Veldig bra arrangement, strada! Utrolig mye god vin samlet under et tak. Gikk dog på en smell med grappasmakingen, for jeg våknet ikke før kl 14 i dag tidlig, sjefen var neppe imponert. Hyggelig med en weißen på Lorry på veien hjem. :)

Smakslisten ligger her: http://vinforedrag.no/pdf/Vinitalia2013.pdf

Dersom noen angrer at de ikke fikk med seg denne så er neste mulighet 14 Mai. http://vinofil.no/naturligvis

Ingen annen trend i vinverden er så positivt ladet som den med vinprodusenter som velger vekk det kommersielle og satser på vinproduksjon basert på en naturlig tilnærming til vin. Magasinet Vinofil er stolte over å lansere vinmessen Naturligvis - Naturlig vin - ekte glede! som vil vise Norge et stort og bredt utvalg av 300+ viner i verdensklasse.

Profile  

PostPosted: Thu 14 Mar 2013 14:59 

Dette er en smaksbombe og fantastisk tilbehør til stekt viltkjøtt! Utrolig aromatisk og mektig (har ingenting med ferske erter å gjøre). Beregn maks en ss pr pers ellers tar det overhånd.
Forøvrig er pakken veldig dekorativ på kjøkkenet eller i en garasje med Moskovitch o.l.

Image

Profile  

PostPosted: Thu 25 Apr 2013 15:01 

Noen som kjenner denne?

Image

Profile  

PostPosted: Thu 25 Apr 2013 20:24 

Nei, for du tenker ikke på damene i bakgrunnen :lol:
Strade Bianche, det var er en stund siden, så jeg kan ikke beskrive den i vinsjargong ala at det er et hint av svidd gummi, kirsebær etc, men jeg husker at refleksjonen min var at den var helt grei, ikke noe mere.

Litt på siden, som personlig vino bianchi favoritt om dagen er Yamada Pecorino 2012.
Et godt alternativ til Riesling, frisk som f.
Den er i bestillingsutvalget, men hos mitt lokale vin kooperativ stod den i hylla.
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/italia/yamada-pecorino-2012/sku-5974706
Image

Profile  

PostPosted: Tue 30 Apr 2013 20:54 

Gleder meg til lørdag :D
Såpass at jeg bare måtte dele. Aner ikke hva vi ender med på menyen men jeg tror det meste skal gå greit.

Image

Profile  

PostPosted: Tue 30 Apr 2013 21:34 

1971 Barbaresco? :o
Hold nu bare keft da mand, som min kontinentalboende vinkjellerinnehavende svigerbror ville sagt.
Du trenger bare en Comtè extra, en god kniv og godt selskap spør du meg ...

Lykke til!

Profile  

PostPosted: Tue 30 Apr 2013 22:29 

Milde himmel! Du har vært i kjelleren ser jeg...Ave Maria.
Ost er en god ide, men ikke froskeost!
Kan jeg anbefale Fromageriet eller mathallen på Skøyen. Tørre, litt skarpe godt lagrede blir neppe feil, men jeg ville sjekket med polet først. Her vil du ikke gå på en smakskræsj.
Den menyen ville jeg hatt enkel og med litt kraftige smaker. Hadde fortjent et par trøfler, men vi er utenfor sesong.
For et måltid! Flaske på flaske med 70 talls piemonte. Dolce vita.

Profile  

PostPosted: Tue 30 Apr 2013 22:56 

Helt utrolige viner, blir helt blank i øynene av synet. Du er en meget heldig mann mister asn! Får virkelig håpe at vinene har vært lagret skikkelig i hele sitt lange liv, så de ikke har blitt ødelagt. Dette er absolutt duket for en smaksopplevelse utenom det vanlige. Jeg ville ha satset på oster som Castelmagno, Fontina, Pecorino samt en vellagret Parmesan. Stikk innom Frogner Special, de har godt utvalg i oster. Styr for all del unna franske oster, italienske viner i denne klassen bør nytes sammen med de italienske.

Tilbakemelding kreves!

Profile  

PostPosted: Wed 01 May 2013 00:54 

Hmmm. Ser ut som jeg må forsøke meg på en liten frigjøringsoffensiv fra svigerfamiliens blytunge, franske tilbøyeligheter :) Takk for tipsene, sånn innimellom kortpustetheten og usannsynlighetene.

Er det forresten mer igjen i den kjeller'n? Eller nei, jeg vil ikke vite det ...

Profile  

PostPosted: Wed 01 May 2013 10:24 

Takker for tips der, skal bli spennende å smake.
Tror ikke 1957 Baroloen fra Ceretto blir helt feil heller :wink:
Følelsen av "barn find" er påtagende, listen av flasker er lang. Historien bak de følger :wink:

Profile  

PostPosted: Wed 10 Jul 2013 23:37 

Tips!

Om du ikke vil smusse til førsteopplaget som står der på hylla og skinner; cdon har nå rea på den eneste kokeboka du noen gang kommer til å trenge.
En mann med rødt skjegg og panda vet om et hull i gjerdet, boka har oppskrift på skilpaddesuppe (ink. slakting) men ingen tips om komplementerende drikke. Rødbrus?

http://cdon.no/bøker/erken%2c_henriette_schønberg/stor_kokebok_for_større_og_mindre_husholdninger-949121

Profile  

PostPosted: Thu 01 Aug 2013 23:04 

Image
Image

Profile  

PostPosted: Mon 02 Sep 2013 21:35 

Dokk sett å glor!

Jaja. Spagetti vongole, frutti di mare, pasta med skalldyr, dette er smaker som gjerne deler bordet i to; for noen er det agn og kattemat, for andre er dette pastahimmelen. Jeg bestiller gjerne en slik primi piatti, og enkelte ganger er det bare veldig godt, andre ganger er det til å bli katolikk av. Frisk havsmak, sødme fra grønnsaker, herlig aroma av urter og skalldyr. Problemet er bare at å få til den nesten intense smaken hjemme har vært sånn halvveis vellykket. Inntil nå. For etter litt forskning begynner jeg å nærme meg noe som kan ligne. Såleis går det til:

250 gram ferske reker
en pose blåskjell
løk og hvitløk
persille
rød fersk chili
søte cherrytomater
spagetti med koketid på 8-10 min (ikke fersk)
olio olive extravergine
en skvett hvitvin

Rens rekene. Fres skallene i olje sammen med en finhakket halv løk og et ett finhakket fedd. Slå over en skvett hvitvin, 3-4 dl vann, trekk i 10 min og sil av kraften.
Kok blåskjell, sil av kraften og ta ut innmaten. Bland blåskjellkraften og rekekraften og kok inn til smaken er passe salt og kraftig (ca 3 dl tilsammen).
Fres en finhakket halv løk og et fedd i olje, ha i cherrytomatene delt i to og rør litt rundt. Slå over kraften og la det trekke litt sammen.
Kok spagettien på halve koketiden i lettsaltet vann, og nå kommer trikset; sil av kokevannet og hell spaghettien over i pannen med grønnsaker og kraft og kok lett videre til spagettien er ferdig. Rør forsiktig et par ganger. Spagettien vil nå trekke til seg det meste av kraften, og hvis det er beregnet riktig med væske, vil det være igjen litt saus som nå er passe jevnet. Rør inn blåskell, reker, litt bladpersille og server med en gang. Salt skal være unødvendig. Smaken skal nå være intens og aldeles fantastisk! Prego! Fyldig aromatisk litt "fet" skalldyrhvitvin passer perfekt som drikke. Eller et glass vann til hverdags.

Godsaker

Image

Kraftkoking

Image

Grønnsakskraften er klar

Image

Halve koketiden foregår sammen med kraftblandingen

Image

Ca slik ser det ut før servering. Spagettien har nå sugd opp kraften

Image

Profile  

PostPosted: Mon 02 Sep 2013 22:28 

Ble akkurat sulten. Takk skal du ha Strada!

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 09:19 

My main man!
På tide med et herrelag igjen, forstår jeg. :wink:

Image

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]