It is currently Sun 17 Dec 2017 06:22

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 115 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Author Message
PostPosted: Tue 17 Jan 2012 16:21 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... xWDqoFkjPo

Direktør i NHO, Sigrun Vågeng, er svært bekymret for den manglende språkkompetansen i norsk næringsliv. Det er særlig viktig at flere elever velger tysk, sier hun. I stedet for å vente på at skolene skal oppmuntre elevene, legger NHO vekt på partnerskapet mange bedrifter og skoler har. Det har vist seg å skape interesse for språk fordi elevene ser i praksis hvor viktig det er.

Profile  

PostPosted: Tue 17 Jan 2012 17:34 

Direktøren i NHO må være akterutseilt, det er mange år siden tysk var førstespråket, ihvertfall i den teknologiske verden.

Jeg foreslår heller at det settes inn tilstrekkelige ressurser slik at fler elever behersker engelsk på et akseptabelt nivå. Tysk som et venstrehåndspråk ser jeg ikke helt poenget med. Men nå er jeg ingen lærer heller. :)

Profile  

PostPosted: Tue 17 Jan 2012 17:51 

rpm wrote:
Direktøren i NHO må være akterutseilt, det er mange år siden tysk var førstespråket, ihvertfall i den teknologiske verden.

Jeg foreslår heller at det settes inn tilstrekkelige ressurser slik at fler elever behersker engelsk på et akseptabelt nivå. Tysk som et venstrehåndspråk ser jeg ikke helt poenget med. Men nå er jeg ingen lærer heller. :)

Du tar feil. NHO-direktøren er helt på høyde med det som skjer i resten av Europa. Og du har rett; tysk er blitt et "glemt" språk i skoleverket.

Det ser ikke ut til at tyskerne vil lære seg engelsk. De har det som valgfag først på gymnasnivå! Men tyskerne er trolig Europas viktigste industri- og handelsnasjon og det ville være dumt av Norge å satse ensidig på engelsk.

Her i Nederland er det blitt et økende problem at mange færre enn før har tysk som i det minste B-språk, og man har derfor i den senere tid lagt mer vekt på dette i skoleverket. Det har ført til at fler velger tysk og for den fremtidige handel og øvrig samarbeid, ser man på det her som en nødvendighet.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være annerledes for Norge. Tvert i mot.

Profile  

PostPosted: Tue 17 Jan 2012 18:41 

Her er jeg helt på linje med rpm - det er et stort problem at folk er for språkmektige i dette landet. Dette må begrenses straks, ellers kan vi risikere å gjøre forretninger med folk som ikke kan eller vil lære seg engelsk. (Vent, gjør det ikke dem akkurat like som oss... øh, glem det.)

Jeg er riktignok litt usikker på når det ble en konvensjon at språk ikke lenger er gyldige - siden grammatikk tydeligvis ikke lenger er gyldig i 2012. Er det lenge siden? Har det korrekte språket vært til skam og skjensel i flere år?

Ellers lurer jeg litt på hva venstrehåndsspråk er for noe - er det beslektet med førstearbeid? Og hva eller hvem er denne genetiv, har det noe noe med genealogi å gjøre? For jeg håper ikke det er noens genetalier disse tyskerne driver å tafser på. Men men, så lenge man kan drive med transformansjoner så går det sikkert helt greit. Hva skjer når man transformenerer forresten, og trenger man en strømtransformantor?

[Sorry, men jeg lovet meg selv å holde kjeft i garasjetråden - og det var en pine når gullkornene kom så tett! :mrgreen: ]

Profile  

PostPosted: Tue 17 Jan 2012 19:11 

EspenO wrote:
[Sorry, men jeg lovet meg selv å holde kjeft i garasjetråden - og det var en pine når gullkornene kom så tett! :mrgreen: ]

Ja, genau! :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Tue 17 Jan 2012 21:40 

EspenO wrote:
hva eller hvem er denne genetiv?
You saved my day! :lol: Schnaps neste gang vi møtes.

Last edited by dr.lazzaroni on Tue 17 Jan 2012 21:50, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Tue 17 Jan 2012 21:46 

dr.lazzaroni wrote:
EspenO wrote:
hva eller hvem er denne genetiv?
You saved my day! :lol: Schnaps neste gang vi møtes.

Takk takk! Og sekstrettifem skal få Kong Haakon og så skylder jeg vel Grazatfahrer for noen felger. Aner konturene av en bra fest her :D

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 05:56 

De Nedernoor wrote:
Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være annerledes for Norge. Tvert i mot.

Du har helt rett:
Quote:
[...]se på språkopplæringen. Nå er det populært å lære spansk, mens stadig færre velger tysk. Interessen for å studere i Tyskland er sterkt dalende. I lys av at Tyskland er Norges største handelspartner, er det et stort problem for norsk næringsliv at for få vil lære seg språket, poengterer Are Turmo, kompetansedirektør i NHO.

http://www.aftenposten.no/jobb/--Unges-yrkesvalg-for-impulsive-6743929.html#.TxeTVKXmnko

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 11:46 

Norske bedrifter taper kontrakter, mister salg og får feilleveranser på grunn av dårlige ferdigheter i fremmedspråk, også i engelsk.
Artikkel av: NTB

– Nordmenn tror de er mye flinkere i engelsk enn hva de faktisk er, sier Glenn Ole Hellekjær til Aftenposten.
Han har på oppdrag fra Fremmedspråksenteret undersøkt språkferdighetene i 664 bedrifter som eksporterer norske varer til utlandet og importerer varer til Norge.
Norske ledere i eksportbedrifter svarer dette på spørsmålet om hvilke problemer virksomheten har opplevd på grunn av manglende ferdigheter i engelsk:

* Nesten 30 prosent hadde unnlatt å oppsøke markeder.
* 40 prosent hadde ikke klart å konversere i sosiale sammenhenger.
* Over 40 prosent hadde unnlatt å følge opp nettverk.
* 55 prosent hadde fornærmet kunde.
* 45 prosent hadde fått feilleveranser.
* Nesten 40 prosent hadde tapt kontrakter.
Engelsk er det suverent mest brukte språket i norske eksport- og importbedrifter. 95 prosent av bedriftene som handler med utlandet, benytter engelsk i sitt arbeid. (©NTB)

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 11:49 

Oj... Står det virkelig så dårlig til, selv med engelsk? :oops: Pinlig!

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 11:52 

Norske ledere tror de er gode nok i språk
Det stemmer dårlig med virkeligheten, mener handelsdirektør. – Nordmenn burde lære seg mer nyanser, sier BI-lektor
(Mona Bristøl - Publisert: 29.10.2011)

En undersøkelse gjennomført blant 600 daglig ledere av NorStat viser at 87 prosent av lederne mener at de ikke har mistet kontrakter som følge av manglende språk- og kulturferdigheter. 6 prosent innrømmer de har mistet kontrakter som følge av språkproblemer, mens 7 prosent ikke vet.

Ikke nok med skole-engelsk
Lars-Kåre Legernes, administrerende direktør i Oslo Handelskammer mener tallene stemmer dårlig med virkeligheten. - Mange er flinke nok til hverdagskonversasjon, men det skorter på når man skal holde for eksempel holde en presentasjon på engelsk eller fransk i forretningsøyemed. Da er nordmenn absolutt ikke flinke nok, sier Legernes til E24. Han viser til en undersøkelse som Handelskammeret gjennomførte i mai, hvor halvparten av de spurte innrømmer at de er for dårlige og at det koster dem business. - Det holder ikke med «gymnas-engelsk» i næringslivet, sier han. Legernes får støtte av høyskolelektor på BI, Gillian Warner-Søderholm. Hun underviser til daglig i forretningsengelsk og interkulturell kommunikasjon. - Norske ledere er gode på grammatikk og rettskriving, og på et dagligdagsnivå. Men når det gjelder å bruke nyanser, og å ha et godt ordforråd, så har mange et stort forbedringspotensiale, sier Warner-Søderholm til E24. Hun tror mange kan ha gått glipp av kontrakter uten at de selv er klar over det. - Det er ingen som tenker over at de skal fortelle det til dem, fordi de mangler relasjonen, sier hun. - I Norge er man vant til å snakke veldig direkte, og mange ledere tror at de også kan snakke like direkte med resten av verden. De glemmer å bruke nyanser og høflighetsfraser. Det er en stor fordel, som også gir lojalitet og bygger forhold, sier hun.

Mer enn engelsk!
Legernes mener også det stor mangel på kunnskap om andre språk. - Engelsk er jo fortsatt det viktigste språket for å kommunisere med omverdenen, men det er stor mangel på folk som kan andre fremmedspråk, som fransk eller tysk. Holdningen i dag blant videregående elever er også at det holder å kunne engelsk, sier Legernes. Ifølge undersøkelsen mener 48 prosent at engelsk er det viktigste fremmedspråket, mens kun 5 prosent sier det samme om tysk. -Med tanke på at Tyskland er en av våre største handelspartnere, så er det alarmerende at bedrifter i dag må ut og lete med lupe etter folk som kan tysk.
- Mange norske selskaper sliter med å finne ansatte med gode nok språkkunnskaper, og det er et problem som er voksende.

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 12:04 

Hvis det er noen som trenger en som kan nederlandsk er jeg kanskje villig til å flytte hjem igjen... :wink:

Eller enda bedre, en norsk bedrift som trenger en flerspråklig i Nederland... :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 18:26 

EspenO wrote:
Hva skjer når man transformenerer forresten, og trenger man en strømtransformantor?

Realfag er tydeligvis ikke din greie så du får holde deg til tåke- og svadapratet.

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 18:53 

Der fikk jeg så hatten passnet! :)

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 19:59 

I min bransje er Tysk ett "ikke språk", Spansk / Portugisisk og de asiatiske språkene er mye viktigere, og samtidig vanskeligere å finne noen som behersker! Skal man dømme etter utsagnene tidligere jobber jeg da i en liten / ubetydelig bransje, men det tror jeg ikke olje bransjen er :o

PS. selvfølgelig er engelsk viktig ettersom det er felles arbeidsspråk i denne bransjen

PSS. helt enig i at normenn ikke er gode på "offentlig" engelsk

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 115 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]