Min svigerfar sa han hadde ligende en bil-lykt fra 60 tallet som han hadde brukt når han gravde krabbe fra båten tidligere. Lykta var på 6 volt og båtene han har hatt de siste 30 årene har vært 12 volt, så om ikke jeg hadde bruk for et ryggelys eller noe til veteranbilen? Tja... noe ryggelys skal det ikke på den bilen, men et enkelt tåkelys i fronten har jeg jo sett på endel gammelbiler, og det kan jo være litt sånn "retro-tøft".
Så jeg ba han ta den med når det passet, og etter noen dager stakk han innom med den.
Lykta så egentlig ganske forseggjort ut, franskprodusert, noe som innebærer at jeg ikke hadde anelse om hva det kunne være.
Oppå ringen har den et skjoldformet merke med navnet Marchal og Virages Brouillard. Numrene 670 og 680 uthevet i glasset.
Etter krabbegraving i saltvann var reflektoren litt rusten i nedre kant. Jeg slipe det ned, grunnet med ruststopp og lakkerte over med sølv metallic. Fra utsiden ble det veldig bra, men jeg tenkte jeg kunne surfe litt på Ebay og se om det var noen tilsvarende lykter pent brukt som jeg kunne kjøpe og bruke reflektoren fra....
Første treffet jeg fikk var dette:
http://www.ebay.com/itm/Ferrari-250-Fog ... 0b&vxp=mtrEhh....ja akkurat. Riktignok en veldig pen utgave av samme lykt, men altså til den nette sum av 350 USD....
I ærlighetens navn må jeg innrømme at jeg fant flere billigere utgaver etterpå, så det ikke noen lottogevinst jeg har fått, "men moro lell", og den skal definitvt foran på hot rodden som tåkelys! Så kan jeg nesten si at det er Ferrari deler på den også!