Hepp!
Her har det vært lite aktivitet den siste tiden. Men det er ingen refleksjon av bilparken, for der skjer det litt av hvert!
First, the bad news: Både min kjære Alfa GT og den elegante Fiat 1100 har forlatt garasjen(e).
Gone....
...og gone!
Triste greier, men sånn er livet av og til. Tilbake står min lille Fiat 600, som fortsatt brukes flittig på penværsdager.
Men det er klart en må fylle vakuumet etter to deilige italienere. Men med hva, mon tro?
Svaret kom så definitivt ikke fra Italia, snarere Japan. Eller, egentlig Sverige. Okei, here goes...
Tadaaaa! En vaskeekte Toyota Celica Supra hentet fra nabolandet i øst. En bil jeg har drømt om veldig lenge, men som nektet å dukke opp på radaren før nå. De vokser ikke akkurat på trær, og de som finnes er ofte i elendig stand. Denne var faktisk ikke så verst. En del må gjøres før norske skilter kan pryde bilen (riktignok ikke før neste år siden dette er en 1986-modell), men i det store og hele er dette et svært godt utgangspunkt..!
Celica Supra ble primært levert med en 2,8-liters DOHC-rekkesekser som leverer 170 hester. Det sveitsiske, australske og svenske markedet måtte derimot nøye seg med en noe snillere singelkamvariant, fortsatt på 2,8 liter, men med rundt 140 hk. Denne skal riktignok være hakket mer pålitelig enn sitt DOHC-søsken takket være sterkere topp og kjededrift.
Det som virkelig er prikken over i-en på denne modellen for min del, er skjermbredderne og spoilerne. Jeg er en av de som foretrekker Countach med 80-tallsstuk fremfor 70-tallets cleane variant. Sånn er det også med Celica Supra. Her skal det være skjermbreddere og smellfeite dekk med hvit skrift!
Da dekkene som sto på var knallharde etter ti års stillstand, ble det umiddelbart investert i nye, tidsriktige BF Goodrich-dekk. Rimelig odd originaldimensjon, men Eiker hadde jaggu 225/60-14 som lagervare. Da var det bare å svinge innom Hokksund før ferden bar videre ut på en heidundrandes jomfrutur. Denne stakkars svensken har sikkert knapt sett et ordentlig fjell i sitt liv. Da var det sannelig på tide den fikk luftet seg skikkelig. En liten fotosafari ble det også, tross møkkaværet...
Gamleveien ned Lærdalsdalen:
Hjembygda utenfor Årdal i Sogn:
Tunnelkjøring med digitalt dashbord, vippelykter og rekkeseksersang? Ja takk:
Opp Raubergstulsvegen til Juvasshytta, 1840 moh:
Over Aurlandsfjellet med meterhøye snøfonner i slutten av juli:
Ned Aurlandsdalen med flashback fra GDW 2010:
Da var det naturlig å ta turen til Stalheimskleiva også:
Konklusjonen så langt?
En undervurdert GT-vogn med gode kjøreegenskaper, en deilig motor som er sprekere enn tallene tilsier, enorm tilstedeværelse med fullt utslag på elsk/hat-barometeret, og ikke minst - bunnsolid over-engineering gjennom hele konstruksjonen. En ekstra bonus at alle elektroniske gadgets som takluke, vinduer og cruisekontroll funker like bra som de gjorde i 1986..!
Nå skal den få en strekk gjennom høsten og vinteren før skilter settes på til våren.
Så gjenstår vel bare spørsmålet til direksjonen... Slipper denne gjennom NGTU-nåløyet?

_________________
2010 Alfa Romeo 159 Ti
1986 Toyota Celica Supra 2.8
1968 Fiat 600D
http://huskerdudenbilen.no