It is currently Mon 11 Dec 2017 22:57

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: DAB
PostPosted: Fri 16 Dec 2016 13:56 

I anledning det grønne skiftet skal vi kaste 20 000 O00 fullt brukbare radioer i søpla. Men hva er en grei løsning i bil? Ledningsræl og moderne dingser synlig utgår. Kassett kanskje?

Attachments:
tmp_15937-IMG_20161216_124937-351787261.jpg
tmp_15937-IMG_20161216_124937-351787261.jpg [ 87.72 KiB | Viewed 982 times ]
 Profile  

Post subject: Re: DAB
PostPosted: Fri 16 Dec 2016 14:12 

En slik en kanskje?
[url]
http://www.torshovbil.no/acx-dab-adapter[/url]

Profile  

PostPosted: Fri 16 Dec 2016 15:12 

Forzaalfa wrote:
En slik en kanskje?
[url]

Mm, krystallklar lyd! mulig, men det er ikke mye dynamik i lyden fra de derre fm sender dingsene jeg har prøvd :(

Profile  

PostPosted: Fri 16 Dec 2016 16:14 

Rune R. wrote:
Forzaalfa wrote:
En slik en kanskje?
[url]

Mm, krystallklar lyd! mulig, men det er ikke mye dynamik i lyden fra de derre fm sender dingsene jeg har prøvd :(

Joda, men dimensjonene på "Gjemme-bort enhet" er ganske små.

Radioresepsjonistene laget en DIY på installasjon. De fikk det til å virke veldig lite fristende med en sånn greie.

https://www.nrk.no/oppdrag/rrs-adapterskole-1.13256705

Profile  

PostPosted: Fri 16 Dec 2016 16:27 

Problemet er ikke dingsene, de kan man alltids skjule både her og der. Derimot er ledningene og ikke minst antenna bare noe ræl. Enten påklistret i vindu som er så stygt at det ikke ligner noe, eller en slags haifinne på taket. Ikke at noen vil montere noe på taket uten videre, for man borrer jo ikke i gullvogna si heller. Offer til stålgudene foregår ved hjelp av oksidering (med mindre man driver helligbrødre aka trimming type "less is more"). I vinduet blir den fort iveien bortsett fra på noen biler man klarer å lirke det inn bak noe moderne plastikk.

Spøk til alvor, i Panda tror jeg man kommer relativt greit ut av det avhengig av antenneplassering og dingseplassering. Enkleste vil vel være å kjøpe ny radio/cd-spiller, spørsmålet er vel bare hvilke summer man er villig til å bruke på det.

Hvis det ikke oppnås enighet mellom vogn og bil, så kan man ty til mobil-trikset. Streame radio over telenett koblet videre med lyd til cd-spilleren. Skal vi ha gjettekonkurranse på hvor mange som prøver det de første dagene etter slukking, og om telenettet takler trafikken?

Radioresepsjonen har gjort noe riktig men har utelatt det viktigste - hvor gjør man av alle ledningene tilslutt? Tre ledninger hengende i vinduet og på dashboard er ikke tilfredsstillende for noen. Og for å få løst det må man både planlegge bedre og demontere/montere bedre - og det blir plutselig ikke lett likevel.

Profile  

PostPosted: Sat 17 Dec 2016 01:21 

Gode tips! Klistreantenne i ruta utgår. Ny radio er vel løsningen. Satan i helvete ta deinn faens dabjævelkuken. Takk.

Profile  

PostPosted: Sat 17 Dec 2016 09:41 

Jeg ville gått for en slik antenne.
http://www.bilstereosenteret.no/product ... kmontering

Den tar både FM og DAB+. Husk at det blir ikke stille på FM-nettet selv om hovedkanalene går over på DAB. Mange lokalradioer vil fortsatt sende på FM.
Jeg hadde DAB i bil første gang for 16 år siden. Da med egen antenne på taket. Veldig gode mottaksforhold. På mine senere biler har jeg brukt klistreantenne i frontruta. Slett ikke fornøyd. Anbefaler derfor alle som skal ha DAB i bilen og som kjører litt utenfor de mest tettbygde strøk å gå for en skikkelig antenne.

Profile  

PostPosted: Sat 17 Dec 2016 12:24 

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor går det ikke å bruke antenna som er der? Riktig flott er den også.

Attachments:
tmp_19140-IMG_20161217_111934539523651.jpg
tmp_19140-IMG_20161217_111934539523651.jpg [ 81.9 KiB | Viewed 957 times ]
 Profile  

PostPosted: Sun 18 Dec 2016 14:35 

Hva er "skikkelig antenne", Olav?

Profile  

PostPosted: Sun 18 Dec 2016 23:46 

dr.lazzaroni wrote:
Hva er "skikkelig antenne", Olav?

Antenne som monteres på karosseriet, enten på tak eller skjerm. Uten at jeg er ekspert på området har jeg erfaring med at god jording var viktig på FM.antenner, og sikkert likedan på DAB. En antenne på taket er nok det optimale for å fange opp signaler fra ulike retninger.
Om man kan bruke en eksisterende FM-antenne vet jeg ikke, men det er ihvertfall annen antennekobling på en DAB-radio. Her er en antenne med to kabler, en for FM og en for DAB.
Image

Profile  

PostPosted: Mon 19 Dec 2016 11:47 

Så nylig annonse fra et firma på FB som tilbyr modifikasjon av den eksisterende radioen til DAB, med fungerende rattstyring og alt. Ingen synlige dingser. Listet opp flere italienske modeller, også Fiat Stilo!! Finner det ikke igjen. Var det kanskje Autovia? Noen som kan tipse om hvem?
I svenske classic motor var det beskrevet selvbygg av en adapter i en kasett, settes inn i radioens kasettspiller. Passende i en veteran med original spiller?
Ellers, for gamle biler med enkel radio: Kjøp en ny DAB radio med standardmål.

Profile  

PostPosted: Fri 23 Dec 2016 18:50 

Han her oppsummerer det vel ganske greit for nyere biler uten dab. Det er faktisk ikke så enkelt. (Og heller ikke så bra dekning i grisegrendte strøk). Dette lukter baluba..

http://www.side3.no/motor/dab-i-bilen-d ... 95869.html

Ny gjettekonkurranse: Hvor mange dager går det fra FM-nettet slås av til det er på igjen?

Profile  

PostPosted: Sat 24 Dec 2016 13:29 

Buy DAB they said. It would be fun they said. Fordelen med DAB er at du kan høre 60 kanaler samtidig, og at ivrige lyttere av sør-kasakstansk ukuleledance får egen kanal. Hva har FM å stille opp med slikt?

Basert på reklame skal det være en løsning å kjøpe ny radio og en slags forsterkersplitterdings som gjør at gammel FM antenne kan brukes (tilbakemeldinger spriker dog i alle retninger). Litt merkelig at DAB krever takantenne lensmann-i-amazon style, mens FM har hatt integrerte løsninger i 20-30 år. Magnetfot med ledning lissom.

Tror jeg venter, og sier takk til NRK for en stund. Mye hyggelig har det vært opp gjennom tidene. Ønskekonserten, fiskerimeldinger, børskurser, Vidar-Lønn, nitimen, felegnål og nyheter. Hallo i uken på lørdager ikke minst. Men sånn er det, det er en tid for alt!

Og god jul!

Profile  

PostPosted: Sat 17 Jun 2017 19:54 

Noe slikt har jeg ventet på. Bruk den originale FM-antenna også til DAB. Perfekt for mitt bruk, vil ikke ha glassantenne og heller ikke borre nytt hull.

https://www.audiocom.no/article_8712.art

Har bestilt 3 stk, får håpe det holder hva det lover!

Profile  

PostPosted: Tue 27 Jun 2017 10:10 

På konebilen fungerer denne antenneforsterkeren fint. En Grand Picasso med original aktiv FM-antenne som viser seg å fungerer også med DAB. Full DAB-dekning på NRK-nettet, senderen er ikke så langt unna. Ingen borring i karrosseri eller plastikk, hanskerommet er for tiden stappet med ledninger, omformer og dab-adapter som kan gjøres penere og mer funksjonelt på sikt. Kona er fornøyd, det er viktigst :D

På 307CC fikk jeg ikke inn noe dab-signal, og er i tvil om det vil hjelpe med en antenneforsterker. Antenna er noe sær og ligger inne i bakspoiler. Nyter CD-lyd og lokalradio/P4/Radionorge enn så lenge :)

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]