| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
78dude
Ble Medlem: 27 Okt 2008 Innlegg: 304 Bosted: Trelleborg
|
Skrevet: Lør Jul 31, 2010 11:59 am Tittel: |
|
|
| olavr skrev: | Den evige diskusjonen om Fiat 130 motorens opprinnelse. Er det noen link til Ferrari?
Se denne annonsen:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23534600
Jeg tillot meg å påpeke det jeg mener er feil og sendte selgeren denne e-posten:
Hei,
Du sier i annonsen at:
"Denne Fiat modellen ble bygget i tett samarbeid med Ferrari fabrikken, motor er 3,2 Ferrari V6"
Det er desverre ikke riktig, det som er riktig er at han som designet motoren heter Aurelio Lampredi, og han var hos Ferrari før han kom til Fiat.
Det er Fiat Dino som har Ferarri-motor (2.0 og 2.4 l), men det er en helt annen bil.
Jeg har selv hatt en 130, og kjenner disse bilene godt.
Lykke til med salg av en fin bil.
Hilsen
mvh olav
Jeg mottok følgende svar:
det er mulig du vet endel om dette, men sannheten er at det står "ferrari" støpt i denne blokka - men det er sikkert en feil i støpen - i hvertfall i følge deg.
Anders
Kan noen fortelle mer om dette? |
Det kan jo hende at den orginale motoren til denne Fiat 130en ble syk en gang, og fikk da en donor motor fra en Fiat Dino?
Just my two cents... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hermanzini

Ble Medlem: 26 Jun 2006 Innlegg: 5020 Bosted: La fumare
|
Skrevet: Søn Aug 01, 2010 6:31 pm Tittel: |
|
|
Bortsett fra at man aldri fikk dino motoren i 3,2 liters volum, så kunne du i teorien ha rett....  _________________ Scuderia Lazzaroni, Sportsbillosjen, NGTU
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!
- 64 Fiat 600
- 73 Fiat 127
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 77 Porsche 911 S Targa
- 96 Citroèn Xantia Berline
- 01 Fiat Multipla |
|
| Til Toppen |
|
 |
tlodberg

Ble Medlem: 11 Sep 2006 Innlegg: 233
|
Skrevet: Man Aug 02, 2010 1:53 pm Tittel: |
|
|
Be han sende et bilde av blokken  _________________ <-TL-> '00 Punto mk2 80 ELX - Sporty fra-til jobb ræser
'00 Peugeot 406 ph2 1.8 16V stv. - Comfy familiefrakter |
|
| Til Toppen |
|
 |
lambrex
Ble Medlem: 19 Nov 2006 Innlegg: 10
|
Skrevet: Man Aug 02, 2010 8:49 pm Tittel: |
|
|
Er det noen her inne som kan noe om disse bilene:
http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=23022387
Jeg har forelsket meg litt i denne og lurer på å ringe, men jeg kjenner ikke disse i det hele tatt. Så om noen har noen tips om hva man bør se etter eller spørre om så er jeg takknemlig for tips. |
|
| Til Toppen |
|
 |
larsvegas
Ble Medlem: 29 Des 2007 Innlegg: 782 Bosted: sellebakk
|
Skrevet: Man Aug 02, 2010 9:07 pm Tittel: |
|
|
send en pm til gopp eller asn. gopp har jo en og asn er vel generelt "litt" inne i maserati ettersom jeg har skjønt.
deilig bil. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Alfaduden

Ble Medlem: 15 Jan 2008 Innlegg: 154 Bosted: Stavanger, Rogaland
|
Skrevet: Man Aug 02, 2010 9:14 pm Tittel: |
|
|
| lambrex skrev: | Er det noen her inne som kan noe om disse bilene:
Jeg har forelsket meg litt i denne og lurer på å ringe, men jeg kjenner ikke disse i det hele tatt. Så om noen har noen tips om hva man bør se etter eller spørre om så er jeg takknemlig for tips. |
Eller så eier jo Ursa Major en. Han kan sikkert overbevise deg  _________________ Kjører GT bil med stort smil og god stil...
Nå: 04 Alfa Romeo GT JTD Nurburgring edizione. Squadra chippet og Eibach pro kit.
Tidligere biler: Mercedes 230E Fiat Punto, Alfa 33 og 2x Alfa 75 TS |
|
| Til Toppen |
|
 |
Beelsebub
Ble Medlem: 18 Okt 2007 Innlegg: 18 Bosted: Frøya
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Rikerud

Ble Medlem: 11 Okt 2006 Innlegg: 1397
|
Skrevet: Tir Aug 03, 2010 7:19 am Tittel: |
|
|
| Beelsebub skrev: | | http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23604516 |
Skjitbil!!!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
alfetta76

Ble Medlem: 01 Sep 2006 Innlegg: 477
|
Skrevet: Tir Aug 03, 2010 7:24 am Tittel: |
|
|
OOOOOOOH! Vil ha!
Noen som vil kjøpe Avalanche? _________________ May I smoke my pipe as well? |
|
| Til Toppen |
|
 |
gopp

Ble Medlem: 14 Sep 2007 Innlegg: 918 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Aug 03, 2010 8:58 am Tittel: |
|
|
| lambrex skrev: | Er det noen her inne som kan noe om disse bilene:
Jeg tipper at Ursa Major kjenner eieren av denne bilen, og at han kan komme med mer informasjon. Ut i fra bildene er dette en fin bil, selv om den mangler skinninteriør. Merak kom i hovedsak i fire versjoner, med litt overlapp mellom versjonene, i typisk italiensk vis:
* Merak 3000, 190 hk og dashboard fra SM, girkasse fra SM med bremsene inne ved kassa, LHM-hydraulikk for vippelys, clutch, bremser.
* Merak SS, 220 hk, og dashboard med rette linjer, slik som dette eksemplaret, girkasse fra SM med bremsene inne ved kassa, LHM slik som de første modellene. Denne ble produsert frem til ca. -78
* Merak 2000, nedtrimmet versjon av SS, ment for det italienske markedet.
* Merak SS, 220 hk, dashboard fra Bora, ZF girkasse (kopi av SM-kasse), vanlig bremser, og ingen LHM (snufs), bremsene bak er ute ved hjulene, elektriske vippelys.
I tillegg til disse fire modellene hadde man litt forskjellige variasjoner i USA, og disse hadde som regel "smog-pumps", lavere komp, og annet tjafs. Støtfangeren er av den store stygge typen, og de første modellene hadde også et motorlokk bak med en stor kul for å dekke reservehjulet. De europeiske modellene hadde lite reservehjul uten kul på lokket, noe som også kom i USA på de siste modellene.
En europeisk SS med LHM, slik som den annonserte, er den mest verdifulle, selv om enkelte liker de helt uten LHM pga. mer tradisjonelt og enklere vedlikehold. Hvis denne bilen er så fin som den ser ut, er den meget hyggelig priset.
Ting å se etter er rust, særlig i gulvet på bagasjerommet foran, og i gulvet og innside kanal rett bak førersetet og mot brannveggen bak. Dører og frontruteramme kan også ruste. Av det jeg har sett, virker det som mange biler er ganske bra for rust, særlig de som har gått i tørre klima, mens noen er så rustne at det virker helt utrolig (stikkord er "Alfasud").
Motorene har sine svakheter. Det er tre kamkjeder på disse, og strammerene på 3000 er kjent for å være svake. De er ofte oggradert til SS-models, som er mye bedre. Det er likevel viktig å sjekke kamkjedene hyppigere enn andre motorer. Oljepumpa har det vært feil med, og vannpumpelageret. Det samme gjelder de hule eksosventilene. Alt dette kan oppgraderes, og er gjort med min SS (uten LHM ). Motorene er også vare for dårlige oljer, som kan forårsake slitasje på ventilpushere og kammer.
Det vil være feil å si at dette er en robust motor, men alt av deler finnes, og med godt vedlikehold vil man trolig ikke ha problemer i det hele tatt.
På LHM-bilene er det egentlig kun en ting som er dyr og problematisk, og det er løftesylinderene til vippelysene som kan lekke. Disse er selvfølgelig tyske Bosch, og er hentet fra MB 600 pullmann. Bosch får ikke lov å selge disse direkte, men du kan handle nye hos B.O. Steen til en pris som vil gi deg søvnløse netter i månedsvis. Alternativt kan du handle kopier av en kar i New Zealand for ca. 4.500,- pr. stk., og disse lar seg overhale.
Ellers er det lite feil på disse bilene, og det meste av understellsdeler og andre slitedeler er forholdsvis billige. Det elektriske systemet er fra 70-tallet, og er italiensk..... Men ganske enkelt konstruert.
De yter litt dårligere enn Ferrari 308 GT4, og er også tyngre. Styreresponsen og kjøreegenskapene en veldig fine, samtidig som bilen er komfortabel. Jeg har alltid likt GT4 veldig godt, men synes Merak er et mer gjennomført design, og trolig også litt mer forseggjort satt sammen. For kortere turer kan du ha barn i baksetet, og man kan få med seg akseptabelt med bagasje.
Jeg synes ikke min bil går bedre enn den bør, for å si det slik, og det er en SS med euro-spec på motor. Det er flust med billige Meraks i USA, men da bør man kalkulere med å oppgradere til euro-spec, ellers blir den vell slapp.
Lykke til! _________________ -- Gopp
- Div. biler med grønne kuler
- Div. Fiat |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ursa Major
Ble Medlem: 06 Apr 2008 Innlegg: 149
|
Skrevet: Tir Aug 03, 2010 9:09 am Tittel: |
|
|
Hei,
Om du ønsker mer informasjon om denne bilen (eller eventuelt en bedre Merak til salgs i Norge til samme latterlig lave pengeslump) kan du sende meg en mail på alexander(dott)stark(ætt)ework(dott)no
//Ursa |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ursa Major
Ble Medlem: 06 Apr 2008 Innlegg: 149
|
Skrevet: Tir Aug 03, 2010 9:11 am Tittel: |
|
|
Og ellers kan jeg si at Gopp's gjennomgang er lytefri!
Om du vil se en europeisk SS i live kan du innfinne deg i Ås i kveld, ettersom jeg skal ut å klargjøre børsa for kjøretur til Copenhagen Historic GP til helgen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Asn

Ble Medlem: 27 Jun 2006 Innlegg: 3516 Bosted: Abbotsbury Road, Londra, Regno Unito.
|
Skrevet: Tir Aug 03, 2010 10:29 am Tittel: |
|
|
Flott gjennomgang Gopp!
Om man ikke har sett og kjørt Merak men er litt nyskjerrig bør man absolutt ta bilen i syne da den gjør seg vesentlig bedre i live.
En karismatisk liten gt bil. _________________ There is no pleasure in having nothing to do,
the fun is having lots to do and not doing it |
|
| Til Toppen |
|
 |
lambrex
Ble Medlem: 19 Nov 2006 Innlegg: 10
|
Skrevet: Tir Aug 03, 2010 7:21 pm Tittel: |
|
|
Takk for tips alle sammen, her var det mye nyttig informasjon. Jeg skal ta dette til etteretning og virkelig gå i tenkeboksen angående denne bilen. Siden jeg må selger Bertonen om dette skal bli en realitet.
Pokkers finn.no som setter griller i hodet mitt!!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Beelsebub
Ble Medlem: 18 Okt 2007 Innlegg: 18 Bosted: Frøya
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|