rpm wrote:
Sysselsetting kjære asn, sysselsetting. Dette er norges distriktspolitikk i et nøtteskall. I Norge skal hver eneste lille utpost være bebodd koste hva det koste vil, ja selv om det ikke finnes bærekraftig levekår. Derfor opererer man med mikrokommuner, dette pynter så bra på arbeidsledighet- og uføretallene ute i distriktene må vite. Hvor mange prosent av landets befolkning jobber egentlig i stat -og kommune om dagen?
Ja,sei det du.Men det eg veit er att mange land bruker meir på offentlig sektor enn det Norge gjer.Blant anna Danmark og Sverige som er land å samanligna seg med.Og dette er slett ikkje dei verste landene å bu i,vil eg tru.
"De samlede offentlige udgifter var i 2003 på 667 mia. kr, hvilket ifølge OECD-opgørelser svarer til 56 pct. af Danmarks bruttonationalprodukt i 2003. Af de offentlige udgifter blev lidt under 60 pct. anvendt til produktion af offentlige serviceydelser, mens lidt over en tredjedel blev brugt på overførselsindkomster (f.eks. dagpenge, pensioner og SU). Over halvdelen af de offentlige udgifter i Danmark anvendes i kommunerne, som bl.a. driver børnehaver, plejehjem og folkeskoler. Sammenlignet med andre lande udgør udgifter til offentlig service en ganske stor del af BNP - omkring 28 pct. Det er kun Sverige og Holland, som har offentlige udgifter, der udgør en større del af landets BNP."
Danmark slo i saman ein haug med kommuner i 2007,her ser du kor mykje dei sparte på det:
-"Ved kommunalreformen pr. 1.1.2007 sammensluttedes en række kommuner, sådan at antallet af kommuner formindskedes fra 271 til 98. Endvidere sammensluttedes en række amter, således at antallet formindskedes fra 13 til 5. Samtidigt ændrede amterne navn til regioner. Arbejdsfordelingen mellem stat, amter/regioner og kommuner blev tillige ændret ved kommunalreformen.
Efter kommunalreformen, er antal offentligt ansatte - der havde været konstant gennem en længere årrække - forøget med 36.900 fra 737.400 i sidste kvartal 2006 til 774.300 i sidste kvartal 2010 [4], svarende til en årlig merudgift på 15 milliarder kroner (ved en gennemsnitsløn på 406 tusind kr. årligt).
De årlige samlede offentlige procentvise udgiftsstigninger fra år til år er efter kommunalreformens indførelse forøget med gennemsnitlig 1,4% pr. år i perioden 2007-2009 ( i forhold til gennemsnittet i den foranliggende periode 2000 - 2006"
Hentet frå ein offentlig redegjørelse om "Danmark i en global økonomi"
Eg bur jo i ein av desse"utkant kommunene"og i min lille bygd finns det ikkje 1stk eg veit om som er arbeidsledig og personlig veit eg ikkje om 1 som mottar sosial stønad.Nå bur det ikkje meir enn 600-700 stk her,men tviler på att antall uføretryggda er oppe i 2sifra tall.I heile kommunen bur det ca 6000stk,der det kun er 1 heiltidsansatt politiker og det er ordføraren.Så kom deg ut av Gryta og "Dieselosen"så ser du kansje det att det skjer ganske så mykje rundt om i landet både i sør,vest, nord eller aust.Om det er på landsbygda eller diverse tettstader.