| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
jensh

Ble Medlem: 24 Sep 2006 Innlegg: 102 Bosted: Bærum
|
Skrevet: Tor Feb 01, 2007 1:46 am Tittel: JensH - 1982 Lancia Montecarlo |
|
|
Det går heldigvis mot lysere tider! Men det er vel fortsatt en del av oss som trenger noe "mentalhygienisk støtte" mens vi venter på at skiføret skal forsvinne... Jeg gjør ihvertfall det, og håper at litt sommermimring kan hjelpe - både for meg og noen flere?
Jeg har faktisk aldri tidligere hatt mer enn én bil om gangen, men tok altså one small step for mankind, but one giant leap for Jens i fjor, da denne nydelige (synes nå jeg, da!) doningen ble anskaffet.
Fra Fiat til Lancia
Lancia Beta Montecarlo ble introdusert i 1975, men startet som prosjekt X1/8 hos Fiat så tidlig som 1970. X1/8 ble lagt på is, men fikk nytt liv som prosjekt X1/20. Rett før planlagt lansering ble det bestemt at modellen ville passe bedre under Lancia, og den ble derfor "løselig innlemmet" i Beta-familien. Ryktene sier at dette antagelig skyldtes at man kunne ta bedre betalt for en Lancia, og at produksjonsvolumet uansett ville bli lite for denne type bil. Husk at dette var ganske kort tid etter oljekrisen i '73, og at Fiat allerede hadde X1/9 på programmet. Pessimistene fikk dessverre rett, og det ble bare produsert 7.576 eksemplarer totalt av Montecarlo og Scorpion (som den het i USA, fordi Chevrolet allerede hadde sin Monte Carlo på de kanter). Til sammenligning ble det laget ca. 170.000 X1/9er!
Bilen min er fra "serie 2", som ble lansert i 1980, hvor "Beta"-familienavnet ble fjernet. Jeg tipper det er Beta-familiens ganske solide rustrykte som bidro mest til den beslutningen! Modellen har forresten aldri hett "Monte Carlo" (med mellomrom), som mange tror.
Ellers er konseptet svært likt X1/9 - en rendyrket, liten 2-seters "midtmotor-bil" (ikke akkurat vektfordeling som en formelracer - motoren står på tvers, sånn omtrent rett over bakhjulene!). Men den har Fiat/Lancias toliters twincam-motor med 120 hk, og mangler X1/9s bakre bagasjerom. Jeg tolker luftfilterplasseringen i serie 1 (til venstre for motoren) som en indikasjon på at de lenge prøvde å få plass til mer bagasje, men måtte gi opp? I serie 2 er filtret flyttet helt bak til høyre, som bildet viser. Serie 2 ble 70 kg lettere enn serie 1, og med 970 kg så flytter det seg allikevel brukbart. Gocart-aktig styring og baken noen få cm over bakken sørger uansett for bøttevis av kjøreglede på "italienske" veier. Hint: Hardbarkede dragracing-entusiaster bør se seg om etter alternative løsninger!
Mitt valg
Jeg begynte å titte litt rundt for omtrent et år siden, og ville helst ha noe som kunne brukes uten behov for ordentlig prosjekt-vedlikehold... Det var overraskende godt Montecarlo-utvalg på kontinentet, men det viste seg raskt å være vanskelig å finne gode veteran-eksemplarer. Da ble det naturlig å lete mer etter pent behandlet "ferskvare" Det er også noen tekniske grunner til å velge serie 2, med "bremser" som det viktigste stikkordet: Serie 1 har for mye bremsekraft foran (servo bare på forhjulene), og har lett for å låse disse. I serie 2 ble hele servoen kastet på dynga, og vips så ble fordelingen bedre - kunne andre enn italienere finne på en slik løsning? Min tidligere Fiat-erfaring tilsier også at det går et viktig rustskille i 1978/79, altså enda en grunn til å holde seg hos "nybil-selgerne"!
Helst ville jeg ha en spider, altså varianten med "tøysoltak" (se bildet). Men det var ikke mange slike å finne, og de var gjerne noen solide hakk dyrere enn coupé-modellene.
Jeg havnet til slutt i det tidligere Øst-Tyskland, nær Dresden. Denne bilen har hatt to eiere før meg. Forrige eier kjøpte den i 1988, og den var gått ca. 62.000 km totalt (~20.000 km av disse siden '88!). Den hadde vel ikke fått så mye stell i det siste, men det blir heller ikke mye slitasje av å stå i garasje i noen tiår Den har skinnseter (som jeg kunne klart meg uten...), noen litt sære, men spesialtilpassede pyntestriper, tidsriktig stereoanlegg med ørten høyttalere, og fancy greier som elektriske vindusheiser og klimaanlegg (ja, faktisk!). Klimaanlegget fungerer ikke - vi får se til sommeren?
Jeg har tenkt å fortelle litt mer om Tysklandsturen og importprosessen i et senere innlegg, men nå tar jeg kvelden - håper jeg har bidratt til litt lys i vintermørket!
mvh
Jens _________________ 1982 Lancia Montecarlo
2007 Alfa 159 Sportwagon |
|
| Til Toppen |
|
 |
C.Phillip

Ble Medlem: 26 Jun 2006 Innlegg: 386 Bosted: Skjeberg
|
Skrevet: Tor Feb 01, 2007 8:59 am Tittel: |
|
|
Helt klart en nydelig bil... og etter jeg hadde lest denne tråden klokken 08:19 i dag tidlig, så jeg ut av vinduet på kontoret og fikk se dette "bildet".
(Kanskje tråden var med å bidra til lys i vintermørket?!)
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skogens Baron

Ble Medlem: 08 Aug 2006 Innlegg: 2833 Bosted: Palazzo Baroni
|
Skrevet: Tor Feb 01, 2007 10:20 am Tittel: |
|
|
Utrolig fin bil!! Ser ut til å være i veldig bra stand også! med tidsriktige "fartsstriper" å greier... Ja det må jeg si! Slik skal det se ut!  _________________ "I have friends with 50 girlfriends and one car who are broke. I have one good wife, with 50 cars and am rich." -Jay Leno |
|
| Til Toppen |
|
 |
Dong Corleone

Ble Medlem: 05 Jul 2006 Innlegg: 574
|
Skrevet: Tor Feb 01, 2007 11:54 am Tittel: |
|
|
| Takk for vitamininnsprøytning, Jens! |
|
| Til Toppen |
|
 |
jgs
Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 142 Bosted: Stockholm
|
Skrevet: Tor Feb 01, 2007 2:02 pm Tittel: |
|
|
| Mr C. skrev: | Helt klart en nydelig bil... og etter jeg hadde lest denne tråden klokken 08:19 i dag tidlig, så jeg ut av vinduet på kontoret og fikk se dette "bildet".
(Kanskje tråden var med å bidra til lys i vintermørket?!)
 |
Skal vi bytte kontor?????????  _________________ www.gt-nurburgring.com www.gt-polonia.com www.gt-classico.com www.gt-budapest.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hermanzini

Ble Medlem: 26 Jun 2006 Innlegg: 4923 Bosted: La fumare
|
Skrevet: Tor Feb 01, 2007 4:13 pm Tittel: |
|
|
Kongebil det der!
Bra innlegg med litt historie rundt bilen.
Skulle ønske jeg også hadde en sånn............Men vent litt!
Jeg har jo det!!!!  _________________ Scuderia Lazzaroni, Sportsbillosjen, NGTU
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!
- 64 Fiat 600
- 73 Fiat 127
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 77 Porsche 911 S Targa
- 96 Citroèn Xantia Berline
- 01 Fiat Multipla |
|
| Til Toppen |
|
 |
Citrobert

Ble Medlem: 30 Jun 2006 Innlegg: 1416 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Feb 01, 2007 4:35 pm Tittel: |
|
|
Nydelig!
Ha-begjæret melder seg her - men to obosgarasjer er nok.  _________________ Mes voitures:
1971 SM
1937 11BL |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|